قربانى - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

قربانى

سؤال 729- محل قربانگاه را تغيير داده و در مشعر يعنى در منتهى اليه مشعر قرار داده، آيا شرعاً اشكال دارد يا خير؟

جواب:  قربانى در غير منى مجزى نيست و اگر متمكن نباشد از انجام آن در روز عيد مى‏تواند در ايام تشريق بجا آورد، و اگر آن هم ممكن نباشد تا آخر ذيحجه، و اگر مى‏داند از قربانى در منى متمكن نخواهد شد ولو به جهت عدم قدرت بر تأخير و بقاء، قربانى در مشعر مجزى خواهد بود. واللََّه العالم.

سؤال 730- تكليف ذبح در مذابح فعلى منى كه به قول اهل اطلاع عمدتاً خارج از منى است چه خواهد بود؟ زيرا به فرض براى چند نفر ذبح در غير ايام تشريق در محدوده منى ممكن باشد ولى اگر هميشه اين كار را بكنند مشكله بزرگى فراهم خواهد شد؟

جواب:  براى هر كسى كه ممكن است بايد تأخير كند ذبح را و براى هر كسى كه ممكن نيست ذبح در همان جا كافى است. واللََّه العالم.

سؤال 731- تأخير ذبح از روز عيد عامّه [1]براى كسى كه بخواهد احتياط به وجه مشروع در وقوف به مشعر يا وقوفين نمايد، جايز است يا خير؟

جواب:  جايز نيست، تخلف از وظيفه و براى درك احتياط، لازم است ذبح دوباره نمايد. واللََّه العالم.

سؤال 732- در صورتى كه تا روز دوازدهم امكان قربانى نباشد آيا جايز است قبل از ذبح حلق و طواف و نماز آن و سعى و طواف نساء را بجا بياورند، سپس بعد از روز دوازدهم به منى برگردند و قربانى نمايند؟

جواب:  فقط جايز است حلق نمايند و مُحِلّ مى‏شود در غير آنچه كه موقوف بر طواف و بقيه است، و طواف و بقيه آن را بايد بعد از ذبح تا آخر ذيحجه بجا آورد. و امّا اعمال منى را در روز يازدهم و دوازدهم بجا مى‏آورد و منتظر ذبح نخواهد بود. واللََّه العالم.

سؤال 733- اگر قبل از رمى، قربانى نمايد و يا سر بتراشد از روى غفلت و نادانى، آيا مجزى است يا نه؟

جواب:  بلى در فرض مزبور كفايت مى‏كند. واللََّه العالم.

سؤال 734- اگر حاجى، از روى جهل به مسئله در شب ذبح يا حلق نمايد مجزى است يا نه؟

جواب:  واجب است تدارك كردن ذبح را مگر آنكه خائف باشد كه در اين صورت ذبح شبانه‏اش كافى است و اما حلق، واجب است بنابر احتياط، تدارك نمودن آن به تقصير در روز. واللََّه العالم.

سؤال 735- اگر جهلاً يا غفلتاً هَدى را شب ذبح نمود كافى است يا خير و در فرض عدم كفايت اگر پس از گذشتن ماه ذيحجه يا بعد از مراجعت به بلد متوجه شد تكليفش چيست؟

جواب:  كافى نيست و لازم است تدارك آن ولو تا آخر ذيحجه، و اگر فراهم يا متذكر نشد بايد در سال آينده پس از تذكر انجام دهد. واللََّه العالم.

سؤال 736- در صورتى كه ذبح در روز دهم ممكن نشود و احتمال برود كه در روزهاى ديگر ممكن نخواهد بود آيا جايز است در غير منى مثلاً در مكه معظمه ذبح نمايد؟

جواب:  بلى جايز است ولى اگر بعد معلوم شود كه متمكن بوده بايد ذبح و آنچه بر او مرتب بوده اعاده نمايد. واللََّه العالم.

سؤال 737- در فرض جواز ذبح در مكه معظمه، آيا جايز است ذبيحه را به حجاج دهند؟ و نسبت به ثلث فقرا تكليف چيست؟

جواب:  در مكه ذبح نمودن با منى فرقى ندارد كه اگر فقيرى پيدا نكرد و قبلاً وكالت هم نگرفته باشد ضامن است. واللََّه العالم.

سؤال 738- حاجى قربانى را در منى - به تصور آنكه در وطن مى‏تواند انجام نمايد - انجام نداده و بقيه اعمال را بجا آورده تكليف او چيست؟

جواب:  اگر جاهل به عدم اجزاى عملش بوده تدارك آن بر ذمه او است كه بايد خود در سال آينده اگر به حج رود و يا وكيلى از او در روز عيد برايش در منى ذبح كند. واللََّه العالم.

سؤال 739- اگر بعد از ذبح شك كند كه هدى او مجزى است يا نه، آيا اعاده ذبح بر او واجب است يا نه؟ و همچنين اگر شك كند كه ذبح در منى بوده يا غير او؟

جواب:  اگر احتمال بدهد كه مراعات احراز شرايط در حين عمل نموده كافى است و الّا اگر صورت عمل در ذهنش محفوظ باشد كه احتمال احراز شرايط در بين نباشد كافى نيست و تدارك آن لازم است، و اما شك در ذبح در منى، پس اگر آن شك در محل ذبح باشد با يقين به اينكه اصل ذبح را انجام داده، همچنان است كه در ذبح قبل گفته شده و اگر شك در اصل ذبح باشد (به معناى اينكه آيا اصلاً ذبح را انجام داده يا نه) پس اگر اين شك بعد از حلق يا تقصير باشد بنابر اتيان ذبح بگذارد. و اگر شك قبل از حلق يا تقصير باشد، ذبح را بجا آورد. واللََّه العالم.

سؤال 740- ذبح اهل تسنن و سودانيها كافى است يا بايد ذابح هدى از شيعه باشد؟

جواب:  ذابح مسلم باشد كافى است ولو شيعه نباشد. واللََّه العالم.

سؤال 741- چند نفر شخصى را وكيل مى‏كنند براى خريدن گوسفند و ذبح آيا تعيين گوسفند هر كدام، در وقت شراء و ذبح لازم است، يا همين قدر كه به عدد آنها گوسفند خريد و ذبح كرد كافى است؟

جواب:  بايستى يا در وقت خريدارى از هر كدام تعيين كند يا در وقت ذبح ولو به نحو اجمال مثل عنوان اوّل و دوّم در وكالت تعيين نمايد، واللََّه العالم.

سؤال 742- وكيل در ذبح، آيا لازم است نيت كند و قصد قربت داشته يا نيّت موكل كافى است؟

جواب:  لازم نيست نيّت وكيل، اگر چه بهتر است. واللََّه العالم.

سؤال 743- آيا خوردن از هدى حج تمتع براى حاجى واجب است يا مستحب و آيا كافى است خوردن مقدارى از كبد او بدون پخته شدن، يا مقدارى از آب خورشت آن بخورد بعد از طبخ آن يا خير؟

جواب:  واجب است خوردن حاجى از هدى بنا بر احوط و كافى است آنچه ذكر نموده‏ايد از خوردن كبد بدون پخته شدن بلكه از غير كبد.

سؤال 744- در صورتى كه چند نفر هر كدام مقدارى از هدى خود را در ظرف واحدى ريخته بپزند و همه از آن اطعام بخورند، آيا عمل به احتياط لازم اكل از هدى، نموده‏اند يا خير؟

جواب:  بلى، عمل نموده‏اند اگر يقين كنند كه هر يك از گوشت هدى خود خورده است، و الّا به احتياط و وظيفه لازم عمل نشده است. واللََّه العالم.

سؤال 745- اگر حاج تمتع، ترك نمايد تصدق به ثلث هدى يا هبه آن را آيا ضامن است هدى ديگرى را با قيمت آن را و آيا جايز است براى او بعد از رجوع از حج تقليد نمايد از مجتهد ديگرى كه قائل است به عدم وجوب تصدق و هبه؟

جواب:  اگر ترك نمايد به اختيار خودش پس احوط وجوبى ضمان قيمت آن مقدار گوشت است نه هدى ديگرى، و كافى است براى رفع ضمان، تقليد نمايد از كسى كه قائل به عدم وجوب است چنانچه در ساير موارد احتياط انجام مى‏دهد.

سؤال 746- اگر قربانى را تثليث نكنند و قيمت هديه به مؤمنين و فقرا را ضامن شوند، آيا قيمت قبل از ذبح است يا بعد از آن مثلاً قيمت گوسفند سيصد ريال (300) سعودى باشد و پس از ذبح قيمت بسيار كمى خواهد داشت در اين صورت چه قيمتى را ضامن است؟

جواب:  در مورد سؤال قيمت گوشت را ضامن است. واللََّه العالم.

سؤال 747- تقسيم گوشت قربانى در منى به سه قسم در اين عصر حاضر ممكن نيست، حتى نمى‏گذارند كه كمى خود انسان بخورد، و به فقير و ديگران بدهد، تكليف چيست؟

جواب:  در صورتى كه نتواند بعد از قربانى نمودن تصرفى در آن نمايد ضامن نيست، و اگر خودش اختياراً هدر بدهد ضامن قيمت حصه فقرا و مؤمنين خواهد شد واللََّه العالم.

سؤال 748- آيا خارج نمودن گوشت قربانى از منى جايز است يا نه؟

جواب:  مانعى ندارد. واللََّه العالم.

سؤال 749- از گوسفند كفاره مى‏تواند صاحبش بخورد يا تمام آن را بايد به فقير تصدق دهد؟

جواب:  نمى‏تواند، بلكه همه را بايد به فقرا بدهد. واللََّه العالم.

 


[1] عامه: اهل سنت

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس