عمرهء تمتّع - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

عمرهء تمتّع

سؤال 658- كسانى كه در اشهر حج عمره مفرده بجا آورده‏اند به منظور اينكه بتوانند از مكه خارج شوند، و در آخرين مرتبه با احرامِ عمرهء تمتع داخل مكه شوند چنانچه احياناً از مكه بيرون نرفتند آيا مى‏توانند به همان عمره مفرده اكتفا كنند و عمره تمتع قرار دهند، يا بايد ثانياً از ميقات محرم به احرام تمتع شوند براى حج تمتع؟ و آيا مى‏توانند از اوّل به اين نيت محرم شوند به احرام عمره مفرده كه اگر از مكه خارج شدند عمره تمتع بجا آورند و الّا همان عمره مفرده را عمره تمتع قرار دهند؟

جواب:  بلى، در هر دو فرض آن عمره مفرده را مى‏تواند عمره تمتع خود قرار دهد.  واللََّه العالم.

سؤال 659- در صورتى كه محرم در عمره تمتع مريض شد و دكترها گفتند كه تا ده روز ديگر خوب نمى‏شود كه درك وقوف كند، لذا مواعده نموده و گوسفند فرستاد در مكه كشتند و تقصير كرد و از احرام بيرون آمد، ولى بعد از مُحِلّ شدن خوب شد به طورى كه اگر برنگردد به ميقات مى‏تواند اعمال عمره را انجام دهد آيا از همانجا كه هست محرم شده يا مثل كسى كه عمداً احرام را ترك نموده باطل است عمره او؟بيان فرمائيد.

جواب:  در فرض مزبور معلوم شد كه احلال واقع نشده و فعلاً محرم است و بايد ملحق شود براى انجام اعمال، و محتاج به تجديد احرام براى عمره خود نيست. واللََّه العالم.

سؤال 660- زنى كه به خيال عدم كفايت وقت از جهت حيض احرامش را به قصد حج افراد عقد كرده، بعداً معلوم گرديد كه وقت براى عمره تمتع كافى بوده است، حكم حج ايشان چيست؟ آيا صحيح است يا خير؟

جواب:  در مورد سؤال، وقتى كه برايش معلوم شد، آن احرام برايش مجزى نيست و بايد تجديد احرام براى عمره تمتع نمايد از يكى از ميقاتها اگر متمكن از رفتن به ميقات باشد، و گرنه به هر قدر كه از بيرون رفتن به تفصيلى كه در مناسك براى آن ذكر كرديم و آنگاه اعمال عمره را انجام دهد، و اگر وقتى معلوم شد كه فرصت اعمال عمره برايش نيست، وظيفه‏اش همان اتمام حج افراد است. واللََّه العالم.

سؤال 661- اگر شخصى داخل عمره تمتع شود و بعد از فراغ از آن عازم ترك حج شود به خاطر استحباب حج يا آنكه عذرى پيدا كند به جهت عدم صحت عملش و يا قطع به خلاف موقف (عرفات) پيدا كرد آيا مى‏تواند عمره تمتع مزبور را عمره مفرده قرار دهد يا احتياج به اين ندارد؟

جواب:  ترك حج و رفع يد از آن در حال اختيار جايز نيست و با وجود عذر شرعى، احتياط وجوبى آن است كه آن را عمره مفرده قرار بدهد و تدارك طواف نساء بكند. واللََّه العالم.

سؤال 662- پس از انجام عمره تمتع خروج از مكه چه صورت دارد؟

جواب:  بدون محرم شدن به احرام حج جايز نيست. واللََّه العالم.

سؤال 663- شخصى كارگر كاروان است، در مكه معظمه براى احتياجاتى از مكه خارج مى‏شود و گاهى به جده برمى‏گردد، ضررى براى حجش ندارد؟

جواب:  اگر بعد از انجام عمره تمتع بخواهد خارج شود لازم است محرم به احرام حج شود و بيرون رود و مى‏تواند اول براى ورود به مكه محرم به احرام مفرده شود كه بعد از انجام آن در خارج شدن بدون احرام به جده و غير آن آزاد است. واللََّه العالم.

سؤال 664- پس از احرام حج تمتع، طواف مندوب نمودن بدون تلبيه بعد از طواف مضر به حج است يا خير؟

جواب:  احوط مضر بودن ترك تلبيه براى احرام حج است. واللََّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس