عمرهء مفرده - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

عمرهء مفرده

سؤال 653- شهر مكه معظمه تا خارج از محدوده حرم توسعه يافته، آيا جايز است براى كسانى كه در مكه منزل نموده‏اند از تنعيم كه داخل شهر مكه شده و مانند آن براى عمره مفرده محرم شوند و براى اعمال به مسجد الحرام در حال استظلال بروند و آيا فرق است بين كسانى كه منزلشان در تنعيم است يا ـ در جهت مقابل؟

جواب:  بلى مى‏توانند از تنعيم محرم براى عمره مفرده شوند و بعد از احرام استظلال نكنند تا دخول مكه متقين سابق، و فرقى در حكم مزبور بين افراد مورد سؤال نيست. واللََّه العالم.

سؤال 654- اگر حاج پس از اتمام نسك و قبل از طواف نساء محرم شد به احرام عمره مفرده آيا دو طواف نساء بايد بكند؟ و بر فرض لزوم تعدد لازم است طواف نساء حج را مقدم بدارد يا خير؟ و اگر دو طواف نمود بدون قصد عنوان حج يا عمره كافى است يا خير؟

جواب:  بلى دو طواف لازم است براى دو احرام با قصد عنوان حج يا عمره. واللََّه العالم.

سؤال 655- اگر عمره نمايد شخصى عمره مفرده در آخر ذيقعده، و اراده نمود داخل شدن به مكه را اوّل ذى حجه آيا واجب است بر او احرام، و اگر كسى احرام ببندد در روز آخر ذى‏قعده و كامل نمود عمره خود را در ذى‏حجه آيا واجب است بر او احرام اگر خواست داخل شود در ذى‏الحجه اگر چه آنچه تأخير انداخته به شهر ذى‏ الحجه براى اداء، طواف نساء بوده؟

جواب:  در فرض اوّل واجب است بر او احرام بستن براى دخول در مكه، و در فرض دوّم بدون احرام داخل گردد اگر چه براى اداى طواف نساء باشد براى خودش يا ديگرى.

سؤال 656- اگر كسى عمره رفت در روز بيست و پنجم ماه محرم مثلاً آيا جايز است براى او اينكه داخل شود مكه را به غير احرام تا روز بيست و پنجم از ماه صفر تا واجب شود دخول با احرام؟

جواب:  جايز است براى او دخول مكه به غير احرام قبل از ديدن هلال شهر صفر پس اگر ديد ماه را قبل از دخول مكه واجب است بر او مجدداً احرام ببندد براى دخول مكه.

سؤال 657- اتيان به عمره مفرده بعد از عمره تمتع و قبل از حج، مضرّ به حج است يا خير؟

جواب:  اتيان عمره مزبوره مضرّ به حجش نيست. واللََّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس