محرّمات احرام - فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره):

محرّمات احرام

سؤال: کفاره سرمه برای زن محرمه چیست؟ و آیا فرقی بین سرمه دارای بوی خوش و بی بوی خوش وجود دارد؟

جواب: در سرمه کشیدن کفاره نیست لاکن اگر در سرمه بوی خوش باشد احتیاط کفاره دادن است.

سؤال: آیا پوشیده شدن روی تمام پا موجب کفاره است؟  و کفاره ان چیست؟

جواب: احوط ثبوت کفاره گوسفند است.

سؤال: آیا شرایطی که در قربانی معتبر است در حیوانی که به عنوان کفاره سر بریده می شود شرط است؟

جواب: شرط نیست.

سؤال: ایا محرم می تواند در شب هنگام پیمودن راه زیر سقف برود مثلا میقات تا مکه را در ماشین سقف دارسوار شود؟

جواب: قدر متیقن از اخبار حرمت استظلال در روز است چه ابر باشد یا آفتاب اما در شب مقتضای برائت جواز است.

سؤال: آیا انداختن پتوی دوخته در موقع خوابیدن از محرمات احرام است و لباس صدق می کند یا نه؟

جواب: احوط ترک است.

سؤال: آیا حرمت استظلال  اختصاص به هنگام پیمودن راه دارد و یا در جایی که منزل کرده و برای استراحت و غذا خوردن پیاده شده و مانند ان هم نباید زیر سایه برود؟

جواب: در جایی که منزل می کند سایقه قرار دادن اشکال ندارد هر چند برای کار خود در رفت و امد باشد و ننشیند.

سؤال: آیا پس از انکه حاجی در مکه منزل کرد و هنگام رفتن به حرم و یا به جای دیگر می تواند زیر سایه برود یا نه؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: آیا محرم در شهر مکه و یا پیمودن فاصله بین منی و مکه می تواند از داخل تونل حرکت کند در حالی که راه دیگری هم که دورتر است وجود دارد؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: آیا محرم هنگام وقوف به عرفات در حال جابجا شدن در عرفات مثلا رفتن به مسجد نمره می تواند زیر سایه برود؟

جواب: مانع ندارد.

سؤال: در ایامی که محرم در منی است و هنوز حلق نکرده است آیا می تواند هنگام رفتن به مسجد خیف و برای رمی جمره یا قربانگاه در بین راه زیر سایه برود؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: با توجه به اینکه مسجد تنعیم (میقات عمره مفرده) اینک داخل شهر مکه قرار گرفته آیا پس از احرام در مسجد تنعیم، تظلیل  از آنجا تا مسجد الحرام یا تا محل اقامت جایز است یا نه؟

جواب: در فرض مزبور استظلال مانع ندارد.

سؤال: پس از آنکه حاجی در یکی از مواقیت محرم شد آیا به مجرد ورود به شهر فعلی مکه  (با توجه به توسعه آن)  تظیل بی مانع است یا باید به محل اقامت وارد شود و از ان به بعد تظلیل بی اشکال است؟

جواب: به مجرد ورود به شهر فعلی مکه استظلال جایز است.

سؤال:عبور از تونلها و پلهایی که در منی احداث شده جایز است یا نه؟

جواب: جایز است.

سؤال: پوشیدن دمپایی که مقداری از روی پا را می گیرد برای مرد در حال احرام جایز است هر گاه دوخته باشد؟

جواب: هر گاه تمام روی پا را نپوشاند اشکال ندارد هر چند دوخته باشد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس