نیابت - فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره):

نیابت

سؤال: شخصی به نیابت به حج رفته ولی مبتلا به بیماری است که ساعت به ساعت ادرار بدن او را نجس می کند ولی برای نماز و طواف می تواند بدن را تطهیر کند و نماز صحیح بجا آورد آیا نجاست بدن به این مقدار در حال احرام که در اقل فرصت تطهیر می کند مضر به نیابت است و عمل معذور محسوب میشود؟

جواب: ظاهرا نیابت او اشکال ندارد چون طواف به منزله صلاة است نه احرام

سؤال: آیا کسی که قرائت نماز او صحیح نیست می تواند در حج نایب شود؟

جواب: احوط ترک نیابت چنین شخصی است.

سؤال: شحصی به حج مشرف شده و از روی جهل به مساله نیت خود و پدر خود حج را بجا آورده آیا از هر دو باطل است یا از خود واقع می شود؟

جواب: از هیچ کدام واقع نمی شود و ترجیح بلا مرجح جایز نیست.

سؤال: زنی که یقین دارد پس از احرام عادت می شود و ناچار باید عدول کند به حج افراد و یا در حج تمتع برای طواف زیارت و طواف نسا باید نایب بگید می تواند حج نیابتی انجام دهد

جواب: در صورت اول جایز نیست نیابت برای کسی که وظیفه او تمتع است چون خلاف تکلیف است و در صورت دوم هم نیابت معذور است و نیابت معذور جایز نیست.

سؤال: شخصی به نیابت ز ائمه علیهم السلام مشرف شده ولی وقوف مشعر را اضطراری انجام می دهد آیا به نیابت او ضرر می زند یا نه؟

جواب: فرقی نیست بین استیجار و تبرع و واجب و مستحب و نیابت معذور جایز نیست بله می تواند اهداء ثواب کند و معذور عمل را برای خود انجام دهد.

سؤال: آیا کسی که تاکنون به حج نرفته است و اولین سفر اوست می تواند از طرف شخص دیگری برای انجام حج نایب شود یا نه؟

جواب: اگر خودش مستطیع نباشد اشکال ندارد.

سؤال: خدمه کاروانها و افرادی که به جهتی دیگر شب عید را در مشعر نمی مانند و تنها برای انجام وقوف یعنی اذان صبح تا طلوع آفتاب به مشعر می آیند و یا وقوف اضطراری مشعر بجا می اورند می توانند در حج نایب شوند یا نه؟

جواب : با فرض اینکه وقوف اضطراری بجا می اورند نیابتشان محل اشکال است .

سؤال: آیا شخص مستطیع که برای خودش حج بجا می اورد اگر به نیابت تبرعا یا استیجارا محرم شود احرام و عمل او صحیح است یا خیر؟

جواب: از نظر مساله اصولیه بی اشکال است ولی از جهت شهرت و خبرین محل اشکال است.

سؤال: در مورد اجیر از برای حج در صورت اطلاق اجاره و پس از احضار و حدوث مانع عقد اجاره منفسخ می شود یا خیر؟

جواب: ولو عقد مطلق باشد بر حسب متعارف منصرف به همان سال است پس در صورت حدوث مانع منفسخ می شود. والله العالم.

سؤال: امدادگران برای کارهای خدماتی که دارند باید شب عید را به منی بروند آیا وقوف شب در مشعر برای آنها کافی است یا خیر و اگر نایب باشند نیابتشان چه صورا دارد؟

جواب: در مفروض سوال که ضرورت است جایز است و وقوف شب عید در نیمه شب کافی است ولی نیابت آنها محل اشکال است.

سؤال: در مورد جواز نیابت مثل ذبح و رمی نیابت تبرعی کافی است مثلا شوهر بدوناینکه زن به او وکالت بدهد برای خودش و همسرش رمی کند یا ذبح کند مجزی است یه خیر؟

جواب: نیابت تبرعی کافی نیست بلکه باید با وکالت باشد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس