ميقات - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

ميقات

سؤال 1 - شخصى در غير اشهر حج با احرام عمره مفرده، وارد مكه شد و اعمال عمره مفرده را بجا آورد و در مكه ماند تا ايام حج آيا براى احرام عمره تمتع مىتواند از تنعيم، محرم شود يا بايد به يكى از مواقيت برود؟.

جواب: بايد به يكى از مواقيت پنجگانه برود و از آنجا محرم شود.

سؤال 2 - كسى كه براى عمره مفرده، عازم مكه است آيا جايز است كه از جده - با نذر يا بدون نذر - احرام ببندد؟ و بر فرض جواز آيا جايز است از حديبيه و يا ادنى الحل احرام ببندد؟، صور مسأله را بيان فرمائيد.

جواب: عبور از ميقات يا محاذى آن براى قاصد مكه، بدون احرام جايز نيست هر چند بخواهد عمره مفرده بجا آورد و لكن اگر معصيت نمود و از ادنى الحل كه ميقات عمره مفرده است محرم شد عمره او صحيح است و كسى كه عازم عمره مفرده است جايز است قبل از رسيدن به ادنى الحل، نذر كند و محرم شود خواه در جده باشد و يا قبل از آن و همچنين است اگر عابر، قاصد مكه نبوده و بعد از عبور از ميقات يا محاذى آن قصد نمايد به مكه مشرف شود جايز است با نذر، از جده مثلا براى عمره مفرده محرم شود و اما اعمال حج واجب در مناسك مذكور است.

سؤال 3 - اگر كسى در مكه، زندانى شد و موقعى آزاد گشت كه نمىتواند به ميقات برود از كجا بايد محرم شود؟.

جواب: فعلا وظيفه اين شخص بنابر احتياط اين است كه از هر جائى كه نزديكترين نقطه به ميقات است و ممكن باشد احرام عمره تمتع ببندد، محرم گردد و

حج را تمام كند و پس از مراجعت اگر سال اول استطاعت او بوده و استطاعتش تا سال بعد باقى نباشد حج مزبور، كافى است و چيزى بر او نيست و اگر تا سال بعد، استطاعتش باقى باشد يا قبلا حج بر او مستقر شده بوده مجددا حج تمتع را بنابر احتياط لازم بجا آورد.

سؤال 4 - اگر كسى نذر احرام پيش از ميقات كرده باشد و پيش از ميقات، محرم شود و بعد از ورود به جده وسائل حركت او به مدينه فراهم شود آيا مىتواند محل شود و به مدينه برود و بعد از آن از ميقات محرم شده و وارد مكه شود؟.

جواب: انصراف از نيت احرام، سبب بيرون آمدن از احرام نمىشود و با آن كه احرام بسته تجديد احرام، بنحو جزم، مشروع نمىباشد بلى رجاءا بخواهد در مسجد شجره تجديد نيت كند مانعى ندارد.

سؤال 5 - كسى كه در ميقات براى عمره تمتع و يا در مكه براى حج، محرم شد اگر بى اختيار او را از ميقات يا از مكه بيرون ببرند و برگردانند چه صورت دارد؟.

جواب: فعلا مانعى به نظر نمىرسد لكن در عمره تمتع، احتياط آنست كه در مراجعت و مرور به ميقات يا محاذى آن، نيت و تلبيه را تكرار كند.

سؤال 6 - آيا احرام در هر جاى مسجد فعلى شجره جائز است يا خير؟.

جواب: احرام در تمام نقاط مسجد بلكه در مقدارى از اطراف و جوانب آن جائز است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس