حکم نماز زن و فرزند در زادگاه همسر و پدر (مرجع تقلید...) - نماز و روزه مسافر

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز و روزه مسافر:

حکم نماز زن و فرزند در زادگاه همسر و پدر (مرجع تقلید...)

سوال باسلام و عرض ادب : ایا احکامی راجع به این که زن تابع همسر یا فرزند تابع پدر باشد داریم؟ بنده باخانواده در تهران زندگی میکنیم ولی زادگاهم طالقان است زمانی که تهران هستیم نمازمان کامل است ولی در پایان هفته که به طالقان می رویم چون زادگاهم آنجاست نمازم را کامل می خوانم اما تکلیف همسرم و دختر 9 ساله ام چیست ؟ آیا آنها میتوانند به تبعیت من نمازشان را کامل بخوانند؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ همسر و فرزندتان مقلّد کدام یک از مراجع هستند؟

سوال هر دو مقلّد آیةالله مکارم شیرازی می باشند.
جواب: سلام علیکم؛ همسر شما تابع شما نیست و در زادگاه شما نمازش با قصد ده روز صحیح میباشد.
دخترتان تا زمانیکه مستقل نشده است در هر کجا که شما قصد وطن یا قصد ده روز کنید تابع شما هست یعنی هر کجا نماز شما تمام باشد نماز ایشان هم تمام است. «البته معنای استقلال دختر این نیست که ازدواج کرده باشد بلکه استقلالش این است که اگر بخواهد در جایی رفت و آمد کند آزاد باشد. در این صورت بستگی به قصد خود او دارد».

(البته نماز دخترتان نیز در زادگاه شما شکسته هست مگر اینکه قصد ده روز کند، و تبعیت فرزند شامل اینجا نمیشود). یاحقّ.


سوال سلام ببخشید حاج آقا؛ همسرم مقلد آیةالله العظمی خامنه ای (مدظله) می باشند حالا تکلیفش چیست؟

جواب: سلام علیکم؛ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله) در فتوای خود فرموده اند: مجرد زوجيّت موجب تبعيّت قهرى نمى‏شود، و زن مى‏تواند در انتخاب وطن و قصد اقامت تابع شوهر خود نباشد. بله، اگر زن در انتخاب وطن و اعراض از آن تابع اراده همسرش باشد، قصد شوهرش براى او کافى است و شهرى که همسرش با او براى زندگى دائم و به قصد توطن به آنجا رفته است، وطن وى هم محسوب مى‏شود و همچنين اعراض شوهر او از وطن مشترکشان با خروج از آن و رفتن به جايى ديگر، اعراض او از وطن هم محسوب مى‏گردد، و براى اقامت ده روز در سفر، اطلاع او از قصد شوهرش مبنى بر اقامت ده روز با اين فرض که وى تابع اراده شوهر است براى وى کافى است، بلکه اگر مجبور به همراهى با شوهرش در مدت اقامت در آنجا باشد، نيز حکم همين است.

=====
البته ناگفته نماند که پاسخ ما در بالا شامل مواردی میشود که شوهر بخواهد در جایی قصد وطن یا قصد ده روز کند و شامل درستی نماز زن در زادگاه شوهر نمیشود. نماز بچه ها نیز در زادگاه پدر شکسته هست ولو بچه ها مستقل نشده باشند، و نماز بچه هایی که مستقل نشده اند فقط در جایی که پدر قصد وطن یا قصد ده روز کرده تمام هست و شامل زادگاه پدر نمیشود.
نتیجه اینکه نماز زن و فرزندان در زادگاه شوهر و پدر شکسته هست مگر با قصد ده روز. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس