وظيفه در مورد احتياط واجب - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

وظيفه در مورد احتياط واجب

سؤال 22- يك امرى است كه يكى از مراجع تقليد آن را تجويز مى‏فرمايد، و لكن نام آن مرجع، و آنكه او كيست، نمى‏دانم و مى‏دانم به نحو علم اليقين به اينكه او مجتهد و مرجع تقليد است،و مرجع تقليد من نهى مى‏فرمايد از آن امر، بنابر احوط، پس آيا جائز است براى من، اينكه رجوع كنم به آن مرجع تقليدى كه تجويز مى‏كند آن را، و حال آنكه اسم او را نمى‏دانم؟

جواب: اگر يقين به صلاحيت آن مرجع مجهول الاسم داريد، به معنى اينكه احراز نموده باشيد از طريق حجت شرعى، اهليت آن مرجع مجهول الاسم والنسب را و همچنين احراز نموده باشيد به اينكه آن مرجع، فعلاً زنده است و مستجمع شرائط فتوى هست، پس در اين صورت صحيح است براى شما استناد نمودن به او اگر اعلم از ديگران باشد، و بايد بدانيد ماهيت آن مرجع را، به اينكه مرد است نه زن، كما اينكه بايد بدانيد كه اعلم از ديگران است غير از مرجع تقليد خودتان.

سؤال 23- در احتياطات واجبه فرموديد ممكن است به غير رجوع نمايند چنانچه ممكن است مرقوم فرمائيد كه به چه كسى رجوع شود؟

جواب: مقصود از غير، مجتهد جامع الشرائط اعلمِ بعدِ آن است، كه به اصطلاح الاعلم فالاعلم تعبير ميشود. واللََّه العالم.

سؤال 24- در مسائل احتياط وجوبى جائز است رجوع نمودن به سوى مجتهد ديگرى الاعلم فالاعلم، آيا جائز است آن، قبل از عمل؟ يا آنكه جواز استمرار دارد در مرتبه دوم رجوع كند به آن مجتهد ديگر؟

جواب: بله اشكال ندارد در مرتبه دوم از رجوع نمودن يعنى جائز است رجوع نمودن بعد از عمل به احتياط.

سؤال 25- مسائلى هست كه مرجع تقليد ما قائل به ترك آنها است بنابر احوط وجوبى و مرجع تقليد ديگرى قائل است در آن مسائل به كراهت شديده، آيا جائز است براى من رجوع كردن به آن مرجع تقليد ديگر و انجام دهم آن امر مكروه را؟

جواب: بله جائز است رجوع كردن به آن مرجع تقليدى كه قائل به كراهت شديده است براى فرار از احتياط وجوبى كه رخصت در انجام آن نيست.

سؤال 26- چيست حكم كسى كه ترك كند يك امر احتياط وجوبى را يا واجب بود بر او اتيان به آن على الاحوط، و نياورد؟

جواب: ترك آن موجب اعاده مى‏شود اگر در موردى باشد كه قابل اعاده باشد مثل نماز و روزه، و اما عقاب پس به دست خدا است و لكن مستحق عقاب هست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس