راه هاى سه گانه: تقليد، اجتهاد و احتياط - فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره):

راه هاى سه گانه: تقليد، اجتهاد و احتياط

فرق تقليد ممدوح و مذموم

سؤال39. تفاوت تقليد و انجام كوركورانه اعمال كه مورد مذمت است چيست؟

جواب: عمل از راه تقليد صحيح، عمل با حجّت و آگاهانه است.

تقليد، عقلى است يا شرعى؟

سؤال40. آيا تقليد علاوه بر آن كه يك مسأله ى عقلى است، ادلّه ى شرعى نيز براى اثبات آن وجود دارد؟

جواب: مسأله ى تقليد امرى عقلى است و آيات و روايات به آن ارشاد دارند.

عمل به حكم عقل به جاى تقليد

سؤال41. آيا در مواردى مى توان به حكم عقل عمل كرد و در مسايل احكام به مجتهد رجوع نكرد؟

جواب: خير، چون عقل انسان از ادراك مسايل شرعيه قاصر است.

تفاوت تقليد عقلى با تقليد شرعى

سؤال42. ثمره ى عملى عقلى بودن تقليد يا شرعى بودن آن براى مقلّدين چيست؟

جواب: در بعضى موارد شرايط و صفات مرجع تقليد، تأثيرگذار است.

تقليد بهتر است يا احتياط؟

سؤال43. به نظر حضرتعالى عمل به احتياط بهتر است يا تقليد؟ و كدام يك انسان را به واقع نزديك تر مى سازد؟

جواب: از آن جا كه شرط عمل به احتياط در احكام شرعى، آگاهى كامل به موارد احتياط است كه فقط عده ى اندكى از آن اطلاع دارند، تقليد براى عموم مردم بهتر است.

عقلى يا تقليدى بودن احتياط

سؤال44. آيا احتياط امرى عقلى است يا شرعى و در خصوص مسأله ى عمل به احتياط، تقليد از غير اعلم جايز است؟

جواب: احتياط نيز مانند تقليد امرى عقلى است و عمل به آن مستلزم تقليد از اعلم نمى باشد.

محدوده ى جستجوى فتاوا در احتياط

سؤال45. در احتياط آيا رعايت آراى فقيهان گذشته نيز لازم است؟

جواب: اگر غرض احتياط كننده احراز حجّت فعليّه باشد، رعايت آراى فقيهان گذشته لازم نيست، به خلاف اين كه غرض احراز واقع باشد.

احتياط در محدوده ى مراجع فعلى

سؤال46. آيا كسى كه در اعلميّت دو يا چند نفر از مراجع زنده شك دارد، مى تواند در نظر اين چند مرجع احتياط كند؟ و آيا عمل او موضوع تقليد قرار مى گيرد يا احتياط؟

جواب: در محدوده ى نظر همين چند نفر مى تواند احتياط كند و عمل او، عمل به احتياط در تقليد است.

جواز احتياط با استلزام تكرار

سؤال47. آيا احتياط در اعمال را ـ در صورت توانايى به دست آوردن فتوا ـ اگرچه مستلزم تكرار باشد، جايز مى دانيد؟

جواب: احتياط جايز است و لو مستلزم تكرار باشد.

حكم خمس با فرض احتياط بين مراجع

سؤال48. فى حالة الاحتياط بين عدّة مراجع، كيف يكون التعامل مع دفع الخمس؟

جواب: يحتاط فيه أيضا بأن يصرف فيما يرى الكُلّ جوازه.

افراد بدون تقليد

سؤال49. وظيفه افرادى كه تقليد نمى كنند چيست؟

جواب: اعمالشان باطل است، به توضيح مذكور در مسأله ى 20 رساله.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس