سؤال 200 ـنظر مبارك حضرت عالى در مورد تعريف فقهى مرگ چيست؟
جواب:تعريف فقهى مرگ با تعريف عرفى آن تفاوتى ندارد.
سؤال 201 ـاگر با كمك معاينات و آزمايشات مخصوص، مرگ مغزى فردى محرز ومسلم باشد، آيا زندگى وى خاتمه يافته تلقى مى گردد؟
جواب:خير، از لحاظ فقهى و عرفى ميت نمى باشد.
سؤال 202 ـشخصى ضربه مغزى شده يا سكته كرده است، پزشك گفته است، فوت كرده، آيا مى توانبه گفته او اعتماد كرد و شخص را تجهيز و تدفين كرد؟
جواب:بايد يقين يا اطمينان به موت حاصل شود، پس اگر از گفته پزشك يقين يا اطمينان به موتحاصل شد، تجهيز و دفن كنند والا بايد صبر كنند تا يقين به موت حاصلشود.
سؤال 203 ـدر توضيح المسائل فرموده ايد: براى غسل و كفن و دفن ميت بايد از ولى او اجازه بگيرند; حال اگر ولى ميت غايب باشد،وظيفه چيست؟
جواب:چنانچه معلوم باشد و شاهد حال بر اذن ورضايت ولى وجود داشتهباشد، مى توانند كارهاىميت را انجام دهند و او را دفن كنند والا بايد صبر كنند، تا ولى حاضر شود. بلى،چنانچه تأخير در دفن، موجب هتك و متعفن شدن ميت شود، بنابر احتياط واجب بايد ازحاكم شرع يا نماينده او اجازه بگيرند و كارهاى ميت را انجام دهند و اگر اجازه گرفتنممكن نباشد; اجازه و اذن ساقط است.
سؤال 204 ـدررساله فرموده ايد: براى غسل، كفن، نماز و دفن ميت بايد از ولىّ او اجازه بگيرند،آيا اجازه بايد شفاهى باشد يا علم به رضايت ولى كفايت مى كند؟
جواب:اجازه شفاهى لازم نيست و چنانچه از قرائن فهميده شود كه رضايت دارد،كفايت مى كند.
سؤال 205 ـدر يك حادثه آتش سوزىچند نفر مسلمان و بهايى و ارمنى سوخته اند و امكان تشخيص و شناسايى هر يك نيست،وظيفه نسبت به غسل و دفن آنها چيست؟ و در همين فرض اگر خانمى بين آنهاست و قابلشناسايى نيست وظيفه چيست؟
جواب:در فرض سؤال كه شناسايىمسلمان ممكن نيست، براى اينكه يقين كنند، نسبت به مسلمانِ موجودِ بين آنها، بهوظيفه شرعى عمل شده، بايد همه افراد را غسل دهند و كفن كنند و حنوط كنند و به آنهاولو به نحو مجموع و يكجا، يك نماز به نيت مسلمان در بين، بخوانند و آنها را طبقدستور اسلام دفن كنند و بر فرض اين كه خانمى بين آنهاست بايد شوهر آن خانم آنها راغسل دهد و اگر شوهر و مردِ محرم نباشد، بايد مردى آنها را با دست كش، از زير لباسغسل دهد و زنى هم آنها را با دست كش و از زير لباس غسل دهد تا يقين حاصل شود كه بهوظيفه عمل شده است.
سؤال 206 ـشخصى خودكشى كرده است، آيا احكام مربوطه به ميت نسبت به او جارىاست؟
جواب:بلى، تمام احكام اموات، بر او جارىاست.
سؤال 207 ـحكم مرتدّى كه پس از توبه مردهباشد چيست؟ و آيا فرقى بين مرتد ملى و فطرى وجود دارد؟
جواب:با توبه حكم مسلمان را پيدا مى كند و غسل او واجب مى شود و از اين جهت فرقى بينمرتد فطرى و ملّى وجود ندارد.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار