سؤال 218 :آيا دفن كردن ميّت در قبرى كه شخصىدر آن ساليان پيش دفن شده است ـ با احتمال قوى به اينكه ميّت اولى از بين رفته وتنها استخوانهايش باقيمانده است ـ جايز است يا خير؟
جواب:دفنميّت در قبر شخص ديگر در صورتى كه مستلزم نبش قبر و ظهور جسد و هتك حرمت باشد جايزنيست و تا علم حاصل نشود كه استخوانهاى صاحب قبر پوسيده شده و به خاك تبديل شده نبشقبر او جايز نيست. بلى، اگر نبش قبر محقق شد گرچه عصياناً، دفن ميت ديگرى در قبر اومنع شرعى ندارد، بلكه مكروه است.
سؤال 219 :شخصى دفن شده و ظاهراً در اثر ضربه و تجاوز از دنيا رفته، آيا جايز استنبش قبر كنند و جنازه را جهت تعيينعلّت مرگ معاينه كنند؟
جواب:در صورتى كه اثبات حق متوقف بر نبشباشد مانعى ندارد.
سؤال 220 :ملاك در حرمت نبشقبر ميت چيست؟
جواب:ملاك حرمت نبش قبر ظاهر شدن جسد ميت يا هتكشدن حرمت او مى باشد. پس اگر مقدارى از خاك قبر را بردارند و جسد ظاهر نشود و عرفاًهم صدق هتك نكند، نبش محقق نشده و حرام نيست. خلاصه، مدار در حرمت نبش محرّم ظاهرشدن جسد يا صدق هتك است كه ممكن است اين دو با هم جمع شوند و ممكن است ظهور تنهاسبب باشد يا هتك تنها باشد.
سؤال 221 :قبرى استدو طبقه كه در طبقه تحتانى آن خانمى دفن شده است آيا مى توان در طبقه فوقانى آنمردى كه هيچگونه محرميتى با آن خانم ندارد دفن كرد؟
سؤال 222 :مقبره اى در يكى از روستاها معروف به پير غيب پيدا شده وسالمندان مى گويند داراى ساختمان بوده ولى شجره نامه ندارد آيا احداث ساختمان برروى آن مانعى ندارد؟
جواب:اگر افراد مزبور اطمينان دارند كه صاحبقبر از امامزادگان صالح مى باشد مانعى ندارد ساختمان روى قبر او احداثشود.
سؤال 223 :آيا زينت كردن قبر از سنگهاىمرمر سفيد يا سياه اشكال دارد؟
جواب:حرامنيست.
سؤال 224 :قبرستانى در اثر جاده و فضاىسبز از بين رفته و قبرى كنار جوى آب پيدا شده و طورى است كه موجب اهانت به اومى شود آيا جايز است نبش باقيمانده قبر و بردن به قبرستان عمومى؟
جواب:اگر تغيير جوى آب امكان نداشته باشد در فرض مذكور جايز است انتقالداده شود.
سؤال 225 :شخصىوصيت كرده بعد از فوت از محل مدفون به اعتاب مقدسه حمل شود آيا جايز است؟
جواب:به نظر اينجانب نبش قبر جهت حمل به مشاهد مشرّفه خلاف احتياط استهرچند وصيت كرده باشد. بلى اگر وصيت كرده كه جنازه اش را قبل از دفن به مشاهد مشرفهمنتقل كنند و عمداً يا به هرجهتى برخلاف وصيت او عمل شده است. جايز بلكه واجب استقبر را نبش و جنازه را به محل مورد وصيت منتقل كنند. مگر اينكه بدن فاسد شده باشد; يا نبش مستلزم هتك باشد
جلد 2:
نبش قبر
سؤال 227 ـدر رساله توضيح المسائل فرموده ايد: ميّت را اول با آب سدر، دوم با آبكافور، سوم با آبخالص، غسل دهند، حال شخصى ميت را اشتباهاً اول با آب كافور و بعدبا آب سدر غسل داده و پس از دفن متوجه شده است، آيا بايد قبر را نبش كنند و غسل رابه ترتيب اعاده كنند؟
جواب:چنانچه بدن ميت فاسد نشده و نبشقبر موجب هتك ميت يا اذيت مردم از جهت بوى تعفن و يا مشقت و حرج نمى شود، واجب استقبر را نبش كنند و غسلها را به نحو صحيح اعاده كنند والاّ لازمنيست.
سؤال 228 ـقبل از غسل، آب كافور نجس شده وجنازه را با همان آب كافورِ نجس غسل داده اند و پس از دفن متوجه شده اند وظيفهچيست؟
جواب:در فرض سؤال، چنانچه بدن ميت متعفن نشده و هتكنمى شود ونبش و اعاده غسل، موجبمشقت و حرج نيست، واجب است نبش قبر كنند و غسل با آب كافور و آب خالص را اعاده كنندو كفن را تطهير، يا تعويض كنند و پس از حنوط و نماز مجدّد، او را دفن كنند، اما اگرهتك مى شود يا متعفن شده و موجب حرج است تكليفى ندارند.
سؤال 229 ـبعد از دفن متوجه شده اند كه ميّت را بدون حنوط دفنكرده اند، آيا نبش و حنوط واجب است؟
جواب:چنانچه محذورى ازنبش نباشد، نبش كنند و در همان قبر، ميت را حنوط كنند و بيرون آوردن جنازه لازمنيست.
سؤال 230 ـشخصى را در قبرستان مسلمين دفنكرده اند، پس از آن معلوم شده كه مسلمان نبوده است (بهايى و كافر بوده)، آيا لازماست قبر او را نبش كنند و او را از قبرستان مسلمين خارج كنند؟
جواب:چنانچه نبش قبر او موجب اذيت مردم نشود و مشقت و حرج بر مسلمين نباشد،قبر او رانبش و جسد او را جاى ديگر دفن كنند و اگر بودن او در قبرستان مسلمين موجبهتك مسلمين باشد، واجب است قبر او را نبش كنند و جسدش را جاى ديگر دفنكنند.
سؤال 231 ـشهردارى قبرستان قديمى را جهتراه سازى تخريب و خاك بردارى مى كند، كه در قسمتى از آن چند سال قبل ميت دفن شدهآيا جايز است آن چند قبر را نبش و استخوان آنها را به جاى ديگر منتقلكنيم؟
جواب:نبش و تخريب قبر جايز نيست، ولى چنانچه در معرضتخريب و هتك باشد مانعى ندارد.
جواب:درصورت صدق هتك،نبش قبر ونقل جنازه به محلّ مناسب واجب است.
سؤال 233 ـدر قبرستان قديمى به گمان اينكه استخوانهاى قبلى پوسيده و خاك شده است، جهتدفن جنازه اى، قبر كندند و اتفاقاً ديدند كه استخوانهاى قبلى موجود است، وظيفهچيست؟ و فعلاً كه نبش واقع شده، آيا جايز است جنازه موجود را در آن قبر دفن كنند؟البته قبرستان عمومى و قديمى است و صاحب قبر نامعلوم است.
جواب:نبش قبر جايز نبوده و تا يقين به خاك شدن جنازه و استخوانهاى قبلى حاصلنشود نبايد نبش كنند، ولى فعلاً كه چنين اتفاقى افتاده است، در فرض سؤال بايداستخوانهاى قبلى را دفن كنند و دفن جنازه فعلى هم در آن قبر مانعىندارد.
سؤال 234 ـاگر ده نفر را در يكجا دفن كنندو بعد از دفن معلوم شود يكى از آنها بدون غسل دفن شده، تكليف چيست؟
جواب:در فرض مذكور كه نبش قبر مستلزم عسر و حرج و موجب هتك و بى احترامى بهاموات مى شود، وظيفه اى نداريد.
سؤال 235 ـقبريكى از بزرگان در محل نامناسبى قرار گرفته است يا در مسير خيابان واقع شده است، آياجايز است اطراف قبر او را خالى كرده و قبر را با وسايل جديد بدون اينكه نبش قبرشود، به محل مناسبى منتقل كنيم؟
جواب:در فرض سؤال كه نبشقبر صدق نمى كند، مانعى ندارد و چنانچه بقاء قبر در آن مكان مستلزم هتك ميت باشدانتقال به نحو مذكور راجح و در بعضى موارد لازم است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار