سؤال 199 :شخصى اهل نماز و روزه نبوده ولى انكار هم نمى كرده، آيا احكام اموات ديگرمسلمانان براى او هست؟
جواب:بلى، تمام احكام جارى است، هرچند ميتفاسق است.
سؤال 200 :كسى كه غسل مس ميت برايشواجب باشد مى تواند ميت ديگرى را غسل دهد و چرا سدر و كافور در غسل ميت استعمالمى شود؟
جواب:بلى، مى تواند ميت ديگر را غسل دهد و احكام شرعتعبّدى است و شايد از مصالح آن نظافت خاص باشد.
سؤال 201 :شخصى بدون وصيت و با داشتن صغير فوت كرده، ولى براى خود كفنى كه مشتملبر قطعات اضافى و مستحبى است مهيا كرده، آيا چون وصيت نكرده و صغير دارد بايد بهقدر واجب كفن اكتفا كرد، يا قطعات مستحبى را به او بپوشانند؟
جواب:تعيين و مشخص كردن كفن به منزله وصيت است و اگر زايد بر ثلث نباشدقطعات مستحبى را جدا نكنند.
سؤال 202 :بچه درشكم مادر بوده و هر دو فوت كرده اند، آيا لازم است بچه را بيرون آورند و جدا غسلدهند؟
جواب:بايد مادر را باهمان حال غسل دهند و كفن كنند و مانند زنهاى غير حامله دفن كنند و بيرون آوردن بچهجايز نيست.
سؤال 203 :شخصى دندان عاريه داشته وفوت كرده، آيا بايد دندانها را از دهان او بيرون بياوريم يا به همان حال او را غسلدهيم و دفن كنيم؟
جواب:در صورتى كه براى ميت اذيت نباشدمى توانند دندانها را بيرون بياورند ولى اگر صدمه داشته باشد به همان حال او را غسلدهند.
سؤال 204 :فردى تصادف مى كند و پايشمى شكند هنگامى كه او را عمل مى كنند ميله طلا در پاى او مى گذارند، آيا بعد از فوتمى توان او را عمل كرد و ميله طلا را خارج كرد. در صورتى كه روكش دندان طلا يادندان طلا داشته باشد چه حكمى دارد؟
جواب:اگر درآوردن ميله طلابدون شكافتن پا ممكن نباشد خارج كردن آن جايز نيست، كندن دندان هم جايز نيست، بلهاگر دندان مصنوعى باشد كه به راحتى مى توانند از دهان مرده درآورند اشكالىندارد.
سؤال 205 :خانمى در حين وضع حمل در حالىكه سر بچه از رحم خارج شده فوت كرده و بچه هم در همان حال مرده است. نسبت به غسل وكفن و دفن مادر و بچه چه بايد كرد؟
جواب:در صورتى كه خارج كردنبچه موجب مثله شدن او يا مادر نشود بچه را از رحم خارج كنند و جداى از هم غسل دهندو كفن كنند. وگرنه آنها را به همان حال با هم غسل دهند و كفن و دفن كنند و احتياطاين است كه سر بچه را نيز جدا غسل دهند.
سؤال 206 :خانمى فوت كرده و حامله بوده ولى يقين به زنده بودن يا مرده بودن حمل نيست،وظيفه چيست؟
جواب:بايد صبر كنند تا معلوم شود و اگر احتمالعقلايى به زنده بودن بچه داده شود شكم مادر را بشكافند و بچه را درآورند. چون حفظنفس محترمه واجب است.
سؤال 207 :آيا كفن كردنبا كفنهايى كه روى آن سوره هايى از قرآن مثل يس و غيره نوشته شده و احتمال نجس شدن هم دارداشكال دارد؟
جواب:مانعى ندارد.
جلد 2:
سؤال 208 ـاستخوانهاى ميّتى، پس از چند سال به دست آمده است، آيا غسل و كفن و نمازواجب است؟
جواب:چنانچه جميع استخوانهاى ميت به دست آمدهاست، واجب است جميع اعمال مربوطه به ميت را انجام دهند، يعنى سه غسل دهند و او رادر قطعات سه گانه، كفن كنند و پس از حنوط و نماز، دفن كنند.
سؤال 209 ـجنينى بيش از چهارماه داشته و به ناچار او را قطعه قطعهكرده، از رحم خارج كرده اند، وظيفه نسبت به غسل و دفن او چيست؟
جواب:قسمتى را كه سينه و قلب دارد بايد غسل دهند و كفن كنند و دفن كنند وقطعاتى كه استخوان دارد و جاهاى حنوط در آنها موجود است، بايد غسل دهند و حنوط كنندو در پارچه اى بپيچند و دفن كنند و آنچه استخوان ندارد در پارچه اى ديگر بپيچند ودفن كنند و اگر ممكن باشد مى توانند آنها را مجتمعاً غسل دهند و پس از كفن و حنوطدفن كنند.
سؤال 210 ـقطعه اى از بدن شخص زنده،جدا شده است، آيا حكم ميت را دارد؟
جواب:بلى اگر آن قطعه،مشتمل بر استخوان باشد احتياطاً آن را غسل ميّت دهند و در پارچه اى بپيچند و اگر ازمواضع حنوط است، حنوط كنند و دفن كنند، امّا اگر مشتمل بر استخوان نباشد غسل لازمنيست، بلكه آن را در پارچه اى بپيچند و دفن كنند.
سؤال 211 ـبراى غسل ميت چه مقدار آب لازم است؟
جواب:مستحب است آبِ سه غسل ميّت، به مقدار شش مشك آب باشد و اين مقدار آب براى مصرف تماممستحبات و واجبات سه غسل است نه واجبات تنها.
سؤال 212 ـآيا بايد چرك بدن ميت را قبل از غسل بگيرند و بدن را دست و كيسهبكشند؟
جواب:گرفتن چرك بدن ميت و دست و كيسه كشيدن لازمنيست و چنانچه بر بدن او نجاست
مانعى از رسيدن آب نباشد، مى توانند آب سدر وكافور و آب خالص را به قصد غسل، روى سر و گردن و طرف راست و چپ ميت بريزند، بطورىكه آب به تمام بدن او برسد، بلى مستحب است هنگام غسل دادن، آهسته و ملايم دست بهبدن بكشند تا مطمئن شوند كه آب به تمام بدن ميت رسيده است.
سؤال 213 ـاگر آب باشد ولى سدر و كافور نباشد، وظيفهچيست؟
جواب:در اين فرض، بايد سه غسل با آب خالص داده شود وغسل اول را به نيت غسل بدل از آب سدر و دوم را بدل از آب كافور، انجامدهند.
سؤال 214 ـاگر در اثناء غسل يا بعد ازغسلها، بدن ميت نجس شود يا خون يا بول و نجاستى از او خارج شود، آيا اعاده غسلهالازم است؟
جواب:اعاده لازم نيست، بلى مستحب است اعادهكنند.
سؤال 215 ـاگربعد از غسلها و قبل از دفن، بدن ميت، به واسطه خروج خون يا بول و نجاستِ خود ميت،نجس و آلوده شود، وظيفه چيست؟
جواب:واجب است نجاست را ازالهو بدن را تطهير كنند، بلى چنانچه ازاله و تطهير، مشقت دارد يا موجب هتك ميت مى شود،ازاله و تطهير لازم نيست و مى توانند ميّت را بدون تطهير دفنكنند.
سؤال 216 ـبدن ميت زخم و جراحت دارد و خونبند نمى آيد، آيا بايد غسل جبيره اى داد يا تيمم؟
جواب:درغسل ميت جبيره ذكر نشده و اصلاً معنى ندارد، لذا در فرض سؤال بايد صبر كنند تا خونبند بيايد و اگر تأخير در غسل موجب هتك ميت مى شود، به هر وسيله ممكن خون را مسدودكنند و غسل دهند يا با آب سدر و كافور كه متصل به آب لوله و كر است، غسل دهند بهطورى كه در جلد اول جامع المسائل بيان شده است) و اگر ممكن نشد تيممدهند.
سؤال 217 ـجسد ميّتى، پس ازچند روز پيدا ومتعفن شده و طورى است كه اگر بخواهند او را غسل دهند اوّلاً از بوى تعفن آن غسلدهنده اذيت مى شود و ثانياً ممكن است بدن متلاشى شود، وظيفه چيست؟
جواب:در صورت امكان، جهت جلوگيرى از تعفّن و بو، بايد با مواد ضدعفونى، بدنرا ضدعفونى كنند و چنانچه با ريختن آب سدر و كافور و آب خالص به بدن، بدون دستكشيدن، جسد متلاشى نمى شود بايد به اين طريق او را غسل دهند والاّ او را تيمم دهندو دفن كنند.
سؤال 218 ـشخصى فوت كرده و جهت غسل،آب در دسترس نيست، وظيفه چيست؟
جواب:اگر تأخير غسل تا تهيهآب، يا رساندن ميت به محلى كه آب باشد،مستلزم هتك و متعفن شدنميت باشد، بايد با تيمم دفن شود و بنابر احتياط واجب عوض هر غسل، تيمم جداگانهبدهند و يك تيمم هم به نيت همه اغسال داده شود.
سؤال 219ـميت را بايد تيمم دهند ولى مواضع تيمم نجس و خون آلود است و امكان تطهيرنيست، يا نمى توان جلوى خون را گرفت، وظيفه چيست؟
جواب:اگرممكن است عين خون را برطرف كنند والا پارچه يا پلاستيك روى آن بكشند و روى آن تيممدهند.
سؤال 220 ـشخصى در اثر حادثه اى فوت كرده واگر بخواهند غسلش دهند، بدن متلاشى مى شود و تمام مواضع تيمم هم از بين رفته است،وظيفه چيست؟
جواب:در فرض سؤال غسل و تيمم ساقط است هر چنداحتياط اين است كه جنازه را داخل پلاستيك گذاشته و روى پلاستيك را اغسال سه گانهميت بدهند.
سؤال 221 ـجنينى چهارماهه سقط شدهاست، آيا علاوه بر غسل و كفن، حنوط هم لازم است؟
جواب:بلىحنوط هم لازم است
*****
ج2:
دفن ميت
سؤال 223 ـشخصى وصيت كرده كه قرآن او را، به قصد تبرك، همراه او در قبر بگذارند،آيا چنين وصيتى صحيح و لازم العمل است؟
جواب:بلى، چنانچهقرآن قيمتى نبوده و زائد بر ثلث نباشد، يا اگر زائد است ورثه اجازه دهند، وصيت صحيحو لازم العمل است، ولى قرآن را طورى در قبر بگذارند كه آلوده و هتكنشود.
سؤال 224 ـشخصى را در مسجد دفن كرده اند ومى گويند او وصيت كرده كه در مسجد دفن شود، آيا اين وصيت و دفن صحيح و جايزاست؟
جواب:دفن اموات در مسجد و آنچه متعلق به مسجداست (اعماز صحن و راهرو و غيره) جايز نيست و وصيت به آن هم صحيح و نافذ نيست، چون خلاف وقفاست. لذا در فرض سؤال اگر جنازه را تازه دفن كرده اند و متعفن نشده، بايد قبر رانبش كنند و جنازه را درمحل ديگرى دفن كنند، بلى جايز است كسى ملك شخصى خود را وقفمسجد كند و قسمتى از آن را، از اول، براى دفن خود تعيين كند كه در چنين صورتى دفناو در آن محل ولو كنار مسجد، يا راه رو مسجد باشد، اشكالى ندارد و شايد موردسؤال از اين قبيلباشد.
سؤال 226 ـآيا ساختن مقبره يا حجلهبر روى قبر و يا نرده كشيدن اطراف آن در قبرستانهاى عمومى جايزاست؟
جواب:اين گونه كارها نسبت به افراد عادى لغو است ورجحان شرعى ندارد، بعلاوه در قبرستانى كه وقف دفن عموم شده است، هرگونه تصرفى كهمانع دفن اموات بشود جايز نيست و برخلاف وقف است و فايده اى هم براى ميت ندارد وبهتر است آنچه صرف اين قبيل كارها مى شود، به نيت ميت صرف خيرات و صدقات شود كهبراى او نفعى داشته باشد.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار