مال حرام در ارث (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - ارث

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ارث:

مال حرام در ارث (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال با سلام. من فرزند خوانده کسی هستم که دارای ثروت زیادی هست.او از من خواسته که 80 درصد ثروتش را خرج امور خیریه کنم و 20 درصد باقی مانده را به من بخشیده است.با فرض اینکه این ثروت و پول از راه حلال به دست نیامده و من هم تازه این موضوع را فهمیده ام آیا سهم من که همان 20 درصد است حرام است یا حلال؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب در حدیث آمده: کل شیء لک حلال حتی تعلم انّه حرام بعینه یعنی هر چیزی برای تو حلال است مگر اینکه حرام بودن آن را ببینی و علم و یقین به حرام پیدا کنی و اظهار اشخاص به حرام بودن چیزی حرام بودن را ثابت نمی کند.
اگر حرام بودن مطابق ضوابط شرعی احراز شود تصرفاتی که می فرمایید چه در امور خیریه و چه شخص خودتان شرعاً جایز نیست مگر اینکه بدانید صاحبان ثروت چه کسانی اند که یا ثروت مزبور را به صاحبان اصلیش برگردانید یا با اجازة آنها صرف در موارد مذکور بفرمایید و در صورتی که صاحبان ثروت قابل شناسایی نباشند با اجازه حاکم شرع و دستورات او عمل کنید. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس