مساجد - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

مساجد

سؤال 1175- تعريف و شرايط مسجد جامع چيست؟

جواب: آن مسجدى است كه برپا مى‏شود نماز جماعت از تمام اهالى شهر و مقابل آن مسجد قبيله خاصه است.

سؤال 1176- شخصى كه مسجد يا حسينيه‏اى را وقف مى‏كند و خود را متولى آن قرار مى‏دهد چه مقدار مى‏تواند ولايت داشته باشد؟

جواب: ولايتش رعايت مصالحى است كه براى مسجد است يا آن مصلحتى را كه صحيح است براى خود قرار دهد.

سؤال 1177- حدود ولايت واقف مسجد كه براى خود قرار داده، و همچنين واقف حسينيه، چيست؟

جواب: بايد مراعات نمايد مصالحى را كه براى خود قرار داده از مواردى كه صحيح است اعتبار آن.

سؤال 1178- آيا جارى مى‏شود احكام مسجديت (مسجد حرام و مسجد نبوى) بر توسعه‏اى كه حاصل گرديده بعد از عهد پيغمبر صلى الله عليه و آله از قبيل عدم جواز مرور جنب و نحو آن و حصول ثواب نماز در آن دو مسجد؟

جواب: بله جارى است بنا بر احوط.

سؤال 1179- اراضى موقوفه‏اى را كه معمولاً مسجد مى‏سازند احكام مسجد بر آجر و فرش و هم‏چنين بر بناى آن جارى است يا نه؟

جواب: حكم مسجد ندارد. واللََّه العالم.

سؤال 1180- مسجدى بوده و غصب گرديده و خانه شده آيا جايز است دخول در آن براى غاصب و غير او و حكم نماز و غسل نمودن در آن چيست؟

جواب: جايز نيست.

سؤال 1181- مقدارى از زمين مسجد را راه قرار داده‏اند عبور از آن چه صورت دارد؟

جواب: در صورت محتاج اليه بودن مانعى ندارد.

سؤال 1182- ميان مساجد و صحن‏ها حوض‏هايى احداث مى‏كنند كه قبلاً نبوده و بر فرض مباح بودن آبش آيا وضو گرفتن جايز است يا خير؟

جواب: جايز و مانعى ندارد.

سؤال 1183- از صحن مسجد كه وسيع است، به نفع مسجد جايز است دكان بسازند و به اجاره بدهند يا خير؟

جواب: جايز نيست.

سؤال 1184- معروف است كه جايز نيست دفن نمودن مرده‏ها در مسجدها و ليكن مى‏بينيم زيادى از مساجد معروفه در آن قبور هست مانند مسجد الحرام و مسجد نبوى و مسجد طوسى و غير آنها آيا اين قبور جزو مسجد است يا خير؟

جواب: اين قبور در مساجد ذكر شده قبل از قرار گرفتن مسجد بوده.

سؤال 1185- شخصى در همسايگى مسجد سكونت دارد به خاطر اياب و ذهاب و راه به صحن مسجد، آيا مى‏تواند از حياط خود به سوى صحن مسجد درى باز نمايد يا خير؟

جواب: در صورتى كه موجب تصرف در ديوار مسجد يا بر خلاف مصلحت مسجد باشد جايز نيست.

سؤال 1186- مساجدى كه ساخته مى‏شود معمولاً داخل شبستان و خارج آن كه صحن مسجد است مورد وقف واقع مى‏شود و بسيار است كه بعدها شبستان را خراب كرده و بزرگتر مى‏سازند بفرمائيد اين مقدارى كه وقف بوده لكن تنجيس آن حرام نبوده حالا كه داخل در مسجد شده آيا نجس كردن آن حرام است و بايد تطهير شود يا نه؟

جواب: اگر به عنوان مسجد و جزو آن بوده تنجيس آن حرام است، و اگر از مرافق مسجد و عنوان صحن مسجد بدون اينكه جزو آن باشد شمرده شود، به جز كردن حكم مسجد را پيدا نمى‏كند. واللََّه العالم.

سؤال 1187- سابقاً در دهى مسجدى ساخته شده و حالا كوچك است در جلوى مسجد مقدارى زمين نظير ميدانى مى‏باشد آيا اجازه مى‏فرمائيد از اين زمين براى توسعه مسجد استفاده شود يا خير؟

جواب: هر گاه از اراضى موات و مباحه باشد مانعى ندارد. واللََّه العالم.

سؤال 1188- درب و پنجره مسجدى زياد است و چون به مسجد ديگرى هم كه قدرى جستجو كرده‏ايم لازم نيست طبق مسئله 919 توضيح فروش شده، بفرمائيد تنجيس آنها بعد از فروش هم حرام است يا نه و به فرض حرمت آن آيا تطهيرش واجب است يا نه و معلوم است كه اعلام اين امر به مشترى موجب تنزل قيمت درب و پنجره يا غير آنها است و هم چنين خاك داخلى مسجد كه زيادى است و بايد مبلغى داده تا خاك را ببرند آيا بعد از خارج كردن از مسجد تنجيس آن خاك حرام نيست تا آنكه موجب رغبت خريدار شده و يا استفاده تمام شود يا تنجيس حرام است؟

جواب: تنجيس آنها حرام نيست بعد از جدا كردن و خارج نمودن اگر چه هنوز نفروخته باشيد. واللََّه العالم.

سؤال 1189- در محلى سماورى وقف بر مسجد شده چون مردم آنجا به جاى ديگرى كوچ كرده‏اند و عده قليلى در آن ده باقى مانده و بالنتيجه اين سماور تعطيل است آيا اجازه فروش اين سماور و صرف ثمن آن را در مصارف امور دينيه  مى‏فرمائيد يا نه؟ و هم چنين سماور و اشياء اضافى مسجد و حسينيه.

جواب: در صورت امكانِ استفادهء از آن در مسجد ديگر به آنجا منتقل شود كه از آن در آنجا استفاده شود، و اگر در همه جا مساوى باشد بدون فايده بودنش، عمل به صورت سؤال نمايند. واللَّه العالم.

سؤال 1190- اشيايى است زيادى در مسجد يا تكيه‏ها از قبيل فرش يا پرچم و بخارى و غير اينها كه مى‏شود در مساجد يا تكيه‏هاى ديگرى استعمال شود در عين حال آيا اجازه مى‏فرمائيد كه فروش شود و براى همان مسجد يا تكيه اوّلى چيزى خريده شده و وقف شود، يا به مصارف آن مثل تعمير مسجد و محل، يا احتياجات ديگرش مصرف شود و همچنين قالى‏هايى در مسجدى نخ نما شده ولى هنوز قابل استفاده است آيا مى‏شود آنها را بفروشيم و قالى بهترى بخريم يا جايز نيست؟

جواب: در صورتى كه اشياى مذكوره وقف همان مسجد است و قابل استفاده مى‏باشد فروش آن جايز نيست، و اما اگر وقف نباشد، و يا وقفيت آنها معلوم نباشد، يا قابل استفاده نيست، فروش آنها در اين سه صورت جايز است به شرط نظارت يكى از وكلاى اين جانب و وقف نمودن اشيايى كه خريده مى‏شود به نحو سابق، و اما قالى چنانچه قابل استفاده است فروش آن جايز نيست. واللَّه العالم.

سؤال 1191- اگر مهرهايى كه وقف مسجدى شده بشكنند آيا از وقف بودن مى‏افتند و جايز است كه آنان را برداشت؟ و اگر شخصى اين مهرهاى شكسته را درست نمود مالك آنان مى‏شود؟

جواب: با شكسته شدن از وقفيت نمى‏افتند، و اگر كسى اين مهرها را درست كرد مالك آنها نمى‏شود، و بايد به مكانى كه قبل بودند بازگردانده شوند.

سؤال 1192- مهرهايى در بعضى مساجد است كه خاك گرديده و خاك‏هاى آنها را خارج كرده‏ اند و در جاى پاكى قرار داده‏ اند سپس بعضى مؤمنين آن خاك‏ها را در قالب گذاشته و مهر كرده‏اند آيا جايز است خارج كردن از مسجد اوّل يا خير؟

جواب: اگر ممكن باشد انتفاع بردن به آنها به همان صورت براى نماز جايز نيست خارج كردن آنها.

سؤال1193- مهرهايى كه از خاك مهر درست شده آيا واجب است برگرداندن آنها به مسجد اوّل آن، يا جايز است وضع آن در هر مسجدى؟

جواب: بله مختص است به همان مسجد اوّل.

سؤال 1194- آيا تصرف در اين مهرها بعد از خاك گرديدن آنها احتياج به اذن حاكم شرع است يا خير؟

جواب: جايز نيست تصرف در صورتى كه ممكن باشد انتفاع به آن، و اما قرار دادن آنها را مانند حالت اوّل پس اشكال ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس