حکم اضافه کار کارمند و... (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - حق الناس

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > حق الناس:

حکم اضافه کار کارمند و... (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال سلام. اینجانب کارمند یکی از ارگانهای دولتی هستم .سقف اضافه کارمند حدود 175 ساعت می باشد.به دلیل اینکه اضافه کار من از این حدود به دلیل نیاز واحدی که در آن مشغول هستم فراتر می رود اضافه کار اینجانب را برای کارمند دیگری که اضافه کار ندارد می نویسند مبلغ اضافه کار اینجانب به علت پایین تر بودن مدرک و سابقه کمتر می باشد.آیا اضافه دریافت من بابت اضافه کاری که از همکارم میگیرم حلال است یا حرام؟ ضمنا رده شغلی و کار اینجانب با همکارم مانند هم است و اضافه ای از اینجانب در شغل انجام نداده بلکه کمتر نیز انجام می دهد.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)

جواب اگر قانوناً به آنچه نوشتید مجاز باشید اشکال ندارد و در غیر این صورت جایز نیست. یاحقّ.


سوال سلام و عرض خسته نباشید. در صورتیکه در محل کار از صبحانه ای که برای ما تعیین نشده استفاده کنیم ولی هیچ منعی هم برای استفاده نکردن از آن برای ما قرار نداشته باشد و یا در زمان شیفت کاری خود پس از انجام تمام امور محوله به سراغ کارهای شخصی خارج از محیط کار برویم به طوری که به کارمان آسیبی نرسد آیا اشکال دارد؟
سوال دیگرم در صورت فقدان قانون خاصی در زمینه خاصی که مشخص نکرده یا کامل نیست و دست ما از تعیین قانون کوتاه است عمل کردن به آن قانون درست است یا عمل کردن به کاری که درست است؟ البته با مشورت با مراجع تقلید مثلا در قانون دو نفر که کار یکسانی انجام می دهند ولی دیگری دارای مدرک تحصیلی بالاتری است دارای حقوق بیشتری است و یا کسی که سابقه کار بیشتری دارد با اینکه کاری اضافه بر کسی که سابقه ان کم است انجام نمی دهد دارای حقوق بیشتری است.بر اساس عقل خودم باید شرایط مساوی باشد تا عدالت برقرار شود لطفا نظرتان را بیان کنید تا من از این سردرگمی رها شوم و دچار اتش دوزخ نگردم با تشکر


جواب هر ارگان دولتی بر اساس قانون مصوب فعالیت اجرائی دارد و کمترین کاری بدون قانون و یا محمل قانونی انجام نمیشود، لذا آنچه را که شما فرمودید: «در صورت فقدان قانون خاصی در زمینه خاصی که مشخص نکرده یا کامل نیست و دست ما از تعیین قانون کوتاه است» موضوعیّت ندارد.
پس بنابر آنچه خدمت شما عرض شد، اگر قانون کارهایی را که نوشته اید اجازه میدهد یا لااقل منع نمیکند اشکال ندارد و در غیر این صورت باز هم عرض میکنم که جایز نیست. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس