کتب و افکار ضاله - فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله):

کتب و افکار ضاله

١برائت جمعی از فقرای گنابادی از قطب وقتشان در مورد توهین به حضرت زهرا (علیها السلام)

سؤال:انتشار جسارت ناباورانه سرسلسله نعمة الهى گنابادى به ساحت مقدس حضرت ام ابيها فاطمه زهرا سيده بانوان عالم عليها السلام كه با شِگِرد((گفتن شهادت حضرت زهرا مقام شهيد را بى ارزش ميكند حضرت زهرا رحلت كرده))توسط سايت شيعه نيوز اعلام گرديده موجب خشم واندوه هر مسلمان متعهد است.جمعى از فقراى گنابادى برائت جوئى از نورعلى گنابادى معروف به مجذوبعلى عضوگروهك نهضت آزادى كه زمانش سرآمده را وظيفه فقرى خوددانسته. اميدداريم ديگر اخوان شرافت شيعه بودن را كه اقطاب سلسله برآن فخر داشتند فداى تعصب بى جا ننمايند. فقراى قديمى كه زمان حضرت صالح عليشاه وحضرت رضا عليشاه را درك كرده اند ميدانند نورعلى داراى انحرافات اعتقادى مي باشد حتىٰ حضرت رضا عليشاه با ورود نامبرده به حسينيه،مجلس را ترك مى كردند. (برای رعایت شئون افراد از ذکر اسامی امضاء کنندگان خودداری کردیم و در بایگانی موجود است)

جواب:ما نسبت به اقدامی که درباره برائت جستن از کسی که به ساحت مقام حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده انجام داده اید به شما تبریک می گوییم و از شما تشکر می کنیم؛ امیدواریم بقیه نیز این راه شما را بپیمایند.

٢انتشار تفکرات التقاطی

سؤال:اشخاصى هستند که تفکّرات التقاطى و سوابق فکرى مغایر با نظرات اکثریّت فقهاى شیعه، و فقه حاکم بر نظام مقدّس جمهورى اسلامى (نظیر بحث ولایت فقیه) دارند. آیا مى توان دیدگاه ها و نظرات آنها را در جامعه انتشار داد، تا مردم با شنیدن اقوال مختلف بهترین آن را انتخاب کنند؟ در صورتى که پاسخ منفى باشد، آیه شریفه (فَبَشِّرْ عبادِ  الّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ اَحْسَنَه) را چگونه تفسیر مى فرمایید؟

جواب:این کار در صورتى که موجب بدآموزى نگردد، کار خوبى است. و این مشکل عمدتاً از طریق نحوه بیان مناسب نظرات مخالفین تأمین مى شود، به این معنى که نظرات آنها به صورت موذیانه و مخرّب و تؤام با دروغ و تهمت و جوسازى بیان نگردد. البتّه باید توجّه داشت که مسائل مختلف است; بعضى از مسائل را مى توان در سطح عموم مطرح کرد، و بعضى از مسائل باید در سطح حوزه و دانشگاه و محافل علمى مطرح گردد; زیرا احتیاج به آگاهى هاى تخصّصى دارد. به یقین اشتباه این دو دسته از مسائل به یکدیگر، سبب بروز مشکلاتى در سطح جامعه مى گردد.

٣کتابت نوشته ای که محتویات فاسد دارد

سؤال:آیا کاتب مطّلع از محتویات کذب مورد کتابتش که شامل اتهام و هتک حرمت گیرنده نامه و دیگران مى باشد با این که آن نوشته با امضاى دیگرى براى گیرنده ارسال مى گردد، شریک در گناه صاحب امضا مى باشد؟

جواب:این مصداق روشن اعانت بر اثم و کمک به گناه است و جایز نیست.

 

٤فرقه اخباری ها و شیخیه

سؤال:درباره فرقه اخباریها و شیخیه و موسسین این فرقه ها، نظرجنابعالی چیست؟

جواب :«شیخیه» بدون شک دارای انحرافاتی هستند ولی «اخباری ها» در صورتی که امور واضح را مانند تقلید برای غیر مجتهدین و حجت بودن دلیل عقل را منکر نشوند عقاید شان اشکال ندارد.

 

٥نشر افکار بابک خرمدین

سؤال:با عنایت به این که در منطقه آذربایجان شرقى در ارتباط با « بابک خرمدین» و افکار وى، شبهاتى ایجاد شده، خواهشمند است نظر مبارک خود را در ارتباط با ایشان مرقوم فرمایید. ضمناً بفرمایید که صرف بیت المال در راستاى اشاعه نام و یاد ایشان چه حکمى دارد؟

جواب:نامبرده داراى انحرافات مهمّى بوده، و سزاوار است به خاطر تعصّبات قومى دنبال او را نگیرند، و صرف بیت المال و غیر بیت المال در این راه جایز نیست.

 

٦مطالعه کتب جلال آل احمد و شریعتی

نظر معظم له در مورد خواندن کتاب های «جلال آل احمد» و «دکتر شریعتی» چیست؟

جواب:در کتاب های آنها مطالب صحیح و غیر صحیح وجود دارد، هرگاه بتوانید این دو را از هم تفکیک کنید خواندن آن مانعی ندارد.

 

٧تعریف کتب ضلال

سؤال:میشه لطفا در مورد کتب ضلال برام توضیح بدید که چه کتبی مصداقشه ؟

جواب:کتابهایی که باعث انحراف از نظر، عقیده یا عمل یا اخلاق گردند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس