چگونگی آب کشیدن زمین نجس (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - طهارت و نجاسات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > طهارت و نجاسات:

چگونگی آب کشیدن زمین نجس (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال باسلام. من در خارج از کشور هستم. کف دستشویی منزل ما نجس شد و بعلت راه رفتن با دمپایی خیس قاعدتاً به جاهای دیگرسرایت کرده. در خارج از کشور هیج دریچه یا سوراخی در زمین دستشویی ها و کف زمین تعبیه نمیکنند که بتوانیم زمین را بشوییم. در حال حاضر ما میخواهیم برای سم پاشی علیه سوسک اقدام کنیم. کسیکه برای این کار به منزل ما میاید یک فرد خارجی است که با کفشهای خودشان در منزل راه میروند و ما اگر بخواهیم حتی به وی بگوییم دمپایی دستشویی را بپوش (که البته به علت دین و فرهنگ متفاوتی که اینها دارند گفتنش برای ما سخت است) به علت اینکه سم پاشی از نوع اسپری کردن است از کف دستشویی (که نجس است) به وی می پاشد و او را نجس میکند و وی وقتی بیرون میاید....... (در اینجاحتی دیده ام تعمیرکارها ابایی از نشستن کف دستشویی و یاتماس با زمین تر آن ندارند).
ایا میتوانم به وی بگویم دمپایی دستشویی را بپوشد و در زمان سم پاشی از منزل خارج شوم تا چیزی را نبینم که از فکر نجس شدن منزل راحت شوم؟ من به نجس پاکی خیلی حساس هستم و گاهی وسواس فکری پیدا میکنم و ذهنم مشغول میشود. لطفا راهنمایی کنید.

مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب دخترم؛ البته همینطور که الآن شما در جایی زندگی میکنید که در کف زمین محل زندگیتان مثل: حیاط، اطاق، هال، راهروها و... دریچه ای برای خارج شدن آب ندارد در صدر اسلام هم خانه ها همینطور بوده و آب لوله کشی یا شیرآلات نبوده و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و مؤمنان آن زمان فقط با آب قلیل خود را شستشو میدادند و با آب قلیل زمین نجس را آب میکشیدند.
به هر حال شما فقط به اندازه توقعی که اسلام از شما دارد تکلیف دارید مثلاً اگر میتوانید به آنها پیشنهاد کنید که دمپایی که شما به آنها واگذار میکنید بپوشند بهتر ولی اگر نگوئید یا اگر گفتید قبول نکنند نگران نباشد و پس از رفتن آنها به روی زمین آب قلیل بریزید و با ابری جمع کنید و این کار را سه مرتبه انجام دهید البته در دفعه سوم لازم و واجب نیست آب را جمع آوری کنید و آن محل پس از سه مرتبه شستن پاک میشود.
به آب دفعه اول و دوم که جمع میکنید غساله میگویند و شما در این صورت به وضیفه عمل کنید.
البته اگر آب لوله کشی شهری داشته باشد اگر با شلنگ یک مرتبه آب بریزید همه جا پاک میشود و جمع کردن آب واجب نیست و البته اگر بخواهید برای خشک کردن زمین آبها را جمع کنید آن آب پاک است.
انشاالله مطلب را توانسته باشد خوب بیان کرده باشم و شما هم خوب متوجه شده باشید. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس