عقد موقت - فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله):

عقد موقت

سؤال 642 -برخى از جوانان مسلمان جهت رفع نياز غريزه جنسى با زنان ارتباط برقرار مى كنند در حالى كه هيچ راه شرعى را در نظر نمى گيرند آيا براى كسانى كه زبان نمى دانند و امكان خواندن را ندارند قصد استرقاق و يا نكاح معاطاتى (تنها در اين موارد) مى تواند رافع معصيت باشد يا نه؟

جواب: راهى جز اينكه مفهوم عقد موقّت را بر او تفهيم كنند و او و يا بوكالت از طرف او و به اصالت از طرف خود صيغه را بخوانند و رعايت محتواى عربى را با انشاء به هر زبان كه باشد با شرائط بكنند وجود ندارد.

سؤال 643 -زن و مردى به داشتن رابطه جنسى با يكديگر تمايل داشته اند و مرد فقط با توجه به اينكه زن به داشتن رابطه جنسى با او تمايل دارد، زن را براى مدتى كه مى دانسته و يقين داشته كه به داشتن رابطه با او (مرد)رضايت دارد بدون اينكه به زن چيزى بگويد به عقد موقت خود در آورده و بعد بين آنها آميزش صورت گرفته است. حال با توجه به مقدمه ذكر شده آيا عقد فوق باطل است و عمل انجام گرفته زنا محسوب مى شود؟ توضيح اينكه زن مذكور از زنان فاسد و بى بندو بار بوده است؟

جواب: در عقد موقت تعيين مدّت و همچنين مبلغى كه بعنوان مهر معين مى شود بايد با رضايت و اطلاع طرفين باشد و در غير اين صورت عقد باطل است.

سؤال 644 -شخصى از كشور جمهورى اسلامى وارد كشورى اروپايى مى شود و با زنى آشنا و علاقمند مى شوند كه با هم ازدواج كنند اما در آن كشور روحانى نيست كه صيغه عقد را بخواند، دفترهايى مخصوص دارند كه به آنجا مراجعه مى كنند و مشخّص است كه صيغه عقد خوانده نميشود و به روش و رسومات خود عمل مى كنند، آيا اين شخص از نظر اسلام با آن زن عقد بسته است؟ و عقد آنها صحيح و درست است؟

جواب: بايد خود يا وكيل آن دو به هر زبانى كه مى توانند صيغه عقد را بخوانند و بعد جهت انجام مراسم قانونى به مراكز مربوطه مراجعه نمايند.

سؤال 645 -فردى زنى را براى مدّتى مثلاً ده سال صيغه كرده و بعد از دو سال بقيّه مدّت صيغه را بخشيده، آيا زن در هنگام بخشيدن مدّت مثل عقد دائم از حيض و نفاس بايد پاك باشد يا خير؟ و همچنين زوج در بين عدّه مى تواند به همسرش رجوع كند؟

جواب: پاك بودن از حيض و نفاس در عقد منقطع لازم نيست، همچنين زوج نمى تواند در بين عدّه رجوع نمايد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس