سؤال: شخصى اجير مىشود براى چند نفر كه مدتى صوم وصلوة بجا آورد ولى مدت صوم وصلوة را فراموش نموده و نمىداند چند مدت است تكليف او چيست
جواب: اگر مراد مقدار صوم وصلوة است مىتواند به قدر متيقن اكتفا كند لكن احتياط آن است كه به قدرى بجا آورد كه يقين حاصل شود برئ الذمه شده است.
سؤال: شخصى كه قضاء يقينى عبادت از خود بر ذمه دارد اجير شدنش براى انجام عبادت غير جايز است يا نه و در هر صورت بين صوم وصلوة فرقى هست يا نه
جواب: در فرض مسأله اجير شدن به نظر حقير جايز است و فرقى بين صوم وصلوة نيست.
سؤال: شخصى اجير براى روزه و يا نماز ديگرى شده و قبل از انجام همه اعمال از دنيا رفته آيا اين هم مثل عبادات بالاصاله به گردن اكبر اولاد ذكور است كه بايد پس از فوت اتيان كند يا خير
جواب: در فرض مسأله آنچه از نماز و روزه باقيمانده دين است و بايد از تركه به صاحب وجه بر گردانند.
سؤال: كسى نمازى را عهده دار شده جهت ميتى بجا آورد و مقدارى هم خوانده آيا مىتواند بقيه را به شخص ديگر واگذار كند در صورت موثق بودن آن شخص دوم يا نه.
جواب: در صورتى كه شرط و قيد مباشرت نشده باشد مىتواند به ديگرى واگذار كند و چون غالبا خصوصيت اشخاص در نماز استيجارى ملحوظ است بدون اذن صاحب وجه يا وكيل او به ديگرى واگذار نكند.
سؤال: جوانى كه به سن چهارده سال بيشتر نيست مىتواند نماز و روزه ميتى را به عهده بگيرد و اجير شود يا نه
جواب: گر چه اقوى صحت عبادت صبى مميز است لكن اكتفاء به آن مشكل است چون اصالة الصحه ندارد