فلسفه نماز و روزه کودکان قبل از تکلیف؟ - ویژه نامه نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ویژه نامه نماز:

فلسفه نماز و روزه کودکان قبل از تکلیف؟

 

v   فلسفه نماز و روزه کودکان قبل از تکلیف؟

از مجموعه روایاتی که در مورد نماز و روزه کودکان و نوجوانان و حجاب دختران کوچک آمده است استفاده می شود که : اسلام عزیز خواسته آنها قبل از رسیدن به سن تکلیف با خواندن نماز و گرفتن روزه به احکام اسلام عادت کنند و خو بگیرند, و برایشان یک نوع تمرین باشد و عمل به آنها برایشان آسان گردد.

و اینک از باب تبرک چند حدیث بیان می گردد.

امام صادق علیه السلام :

«یامر الصبی بالصوم فی شهر رمضان بعض النهار, فاذا رای الجوع والعطش غلب علیه, امره فافطر.»

آن حضرت علیه السلام کودکش را ( که به سن تکلیف نرسیده بود) در قسمتی از روز ماه مبارک رمضان دستور به روزه می داد ولی هنگامی که می دید گرسنگی و تشنگی بر او غلبه کرده می فرمود افطار کند.

علامه مجلسی (رضوان الله علیه) از قول دیگران می فرماید:

«بل استصلاحا لیمترن علی فعلها فیسهل علیه اذا بلغ کما یضرب للتادیب.»

عبادت کودکان و نوجوانان قبل از سن تکلیف برای اصلاح و تربیت آنهاست و همچنین یک نوع تمرین و آمادگی قبل از سن تکلیف است تا وقتی که بزرگ شدند و به سن تکلیف رسیدند عمل به دستورات دین برایشان آسان باشد, همانطوریکه  قبل از بزرگ شدن آنها ادب می شوند. «بحارالانوار: ج 85 , ص 133»

امام سجاد علیه السلام :

« انه کام یامر من عنده من الصبیان بان یصلوا الظهر والعصر فی وقت واحد والمغرب والعشاء فی وقت واحد, فقیل له فی ذلک؟ فقال: هو اخف علیهم و اجدر ان یسارعوا الیها و لایضیعوها و لایناموا عنها و لایشتغلوا و کان لایاخذهم بغیر الصلاة المکتوبة.» «همان»

به کودکان و بچه هایی که نزد حضرت علیه السلام بودند دستور می داد تا نماز ظهر و عصر , مغرب و عشاء را با هم بخوانند (چون در صدر اسلام معمولا این نمازها در یک وقت خوانده نمی شد) علت کار سوال شد آن حضرت علیه السلام فرمود:

این کار برای کودکان راحت تر و شایسته تر می باشد. و از طرفی آسانگیری در عبادت باعث شوق و علاقه آنها به نماز خواهد شد. به علاوه سخت گیری نکردن در عبادت سبب می شود که نوجوانان نماز را ضایع و ترک نکنند. و همچنین باعث می شود قبل از خواب و پیش از مشغول شدن به هر کاری نماز را بخوانند و آن حضرت علیه السلام در نماز های غیر واجب ( و نماز قبل از سن تکلیف) سخت گیری نمی کرد.

(برای اطلاع بیشتر به بحارالانوار: ج 85, ص 135-131 – وسائل الشیعة: ج7, ص 168 – من لایحضره الفقیه: ج 2 , ص 48 – فروع کافی: ج 5, ص 533 و.... مراجعه فرمائید.)

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس