امر به معروف و نهی از منکر (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > امر به معروف و نهی از منکر:

امر به معروف و نهی از منکر (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال سلام علیکم .بنده چند شب پیش در مراسمی شرکت داشتم و در آنجا در باره گناه و قبر و قیامت صحبت میکردم و چند نفر که این ها را یا قبول نداشتند یا قبول داشتند بد و بیراه گفتند و تا جایی که هر چه بنده دلیل و حدیث ار ائمه و معصومین میگفتم، میگفتند: این ها بیفایده است تا جایی که ناسزا گفتند و بنده هم بعد از این کار زشت آنجا را ترک کردم. میخواستم بدانم که آیا شرکت در این مجالس جایز است زیرا من برای ارشاد به راه اسلام و امر به معروف و نهی از منکر این کار ها را کردم؟ لطفاً مرا راهنمایی کنید. انشاءالله که خداوند متعال در تمامی مراحل زندگی پشت و پناتاهتان باشد!
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب دوست گرامی البته از اینکه توفیق امر به معروف و نهی از منکر نصیب شما شده برای شما موجب اجر و ثواب هست و نزد خدای بزرگوار و اولیاء دین علیهم السلام و شهداء روسفید و سربلند هستید.
البته شرعاً اگر در چنین محل و مکانهائی دعوت شوید ولی رفتن شما به آنجا ضروری نباشد و برایتان موجب اشکال نمیشود و نهی از منکر شما در آنها تأثیری نداشته باشد لزومی ندارد خود را به زحمت بیندازید و شاهد گناه دیگران باشید، ولی اگر از رفتنتان چاره ای نیست و بتوانید حتی یک نفر را از عقیده فاسد نجات دهید.
زیرا در حدیثی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: هر كس امر بمعروف و نهى از منكر نمايد، جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست.
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) میفرماید: در راه دین خدا از سرزنش ملامتگران نترسید،اگر کسی بخواهد علیه شما اقدامی کند و ستمی بر شما وارد آورد،خداوند (در حمایت شماست و او) کافی است شما را.
ابوذر غفاری(ره) از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) می خواهد وی را پند و اندرز دهد و راهنمایی کند، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: حقّ را گرچه به مذاق برخی تلخ باشد بگو؛ ابوذر می گوید: گفتم بیشتر پندم دهید. رسول خدا فرمود: در راه خداوند از سرزنش هیچ کس هراسی به دل خویش راه مده. یاحقّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس