درباره عروسی حضرت قاسم بن الحسن (علیه السلام) در کربلا؛ عالمان و مورّخان شیعه چند دسته اند:
1- برخی این واقعه و ازدواج را در کتاب خود نوشته اند.[1]
2- برخی این واقعه و ازدواج را در کتاب خود ننوشته اند[2]
3- برخی فرموده اند: { این واقعه و ازدواج را } در کتاب معتبری ندیده اند.[3]
4- برخی فرموده اند {این واقعه و ازدواج} بر اساس احتمال باشد نه حتم.[4]
5- برخی {این واقعه و ازدواج} را صحیح نمیدانند.[5]
[1] مانند: ملاحسین کاشفی سبزواري (اعلی الله مقامه) در « روضۀ الشهداء » و محدث کبیرمرحوم سیدهاشم بحرانی (اعلی الله مقامه) در « مدینۀ المعاجز» و ملامحمد مهدی نراقی (اعلی الله مقامه) در «محرق القلوب» و...
[2] مانند مرحوم شیخ مفید (اعلی الله مقامه) در مقتل خود (الإرشاد) و سیّد بن طاووس (اعلی الله مقامه) در (لهوف) و...
[3] مانند محدّث جلیل القدر مرحوم شیخ عبّاس قمی (اعلی الله مقامه)، که در «منتهی الآمال» میفرماید: مخفی نماند که قصّه دامادی جناب قاسم (علیه السلام) در کربلا و تزویج او فاطمه بنت الحسن (علیها السلام) را صحّت ندارد چه آنکه در کتب معتبره به نظر نرسیده...
و مرحوم علامه والامقام محمدباقر مجلسی (اعلی الله مقامه) که در کتاب «جلاء العیون» میفرماید: عروسی جناب قاسم در کتب معتبره به نظر حقیر نرسیده است و از جمله چیزها که دلالت بر استبعاد این مطلب دارد آن است که جناب قاسم در هنگام شهادت خود به حدّ بلوغ نرسیده بود...
[4] مانند: مرحوم آیةالله تبریزی (اعلی الله مقامه) که در پاسـخ این سـؤال: « ما حكم البكاء على زواج القاسم بن الحسن؟» فرموده اند: « لا بأس بإقامة العزاء و البكاء على القاسم عليه السلام أو على الزواج، و لكن لا تكون على نحو الحتم، بل على نحو الاحتمال».
[5] مانند: مرحوم آیةالله فاضل لنکرانی (اعلی الله مقامه) که در پاسـخ این سـؤال: « در مورد تعزيه و روضههايى كه به نام ازدواج حضرت قاسم عليه السّلام در كربلا خوانده مىشود، چه مىفرماييد؟» فرموده اند: « آنچه در مورد عروسى حضرت قاسم مطرح شده يا مىشود صحيح نيست. و اثرى از اين قضيه در كتب معتبره وجود ندارد. مضافا بر اينكه حضرت قاسم به سنّ ازدواج نرسيده بود.بلى، در كتاب منتخب مرحوم طريحى چيزهايى كه مناسب ازدواج آن حضرت است نقل شده، ولى ظاهرا اين مطالب نادرست را بعد از آن مرحوم، افراد مغرض يا نادان به آن كتاب اضافه كردهاند. و مرحوم طريحى برتر از آن است كه اين مطالب را كه مناسبتى با واقعۀ عاشورا ندارد، در كتاب خود بنويسد.در عين حال آنچه در كتاب طريحى آمده به اين نحو كه بعضى در مراسم تعزيهدارى و بصورت خرافى پياده مىكنند، نمىباشد».