فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) - عدّه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > عدّه:

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

سؤال  689 - آيا زنا عدّه دارد؟

جواب: خير، عدّه ندارد.

سؤال  690 - آيا زنى كه در عده طلاق است مى‏تواند با مسافرت براى صله رحم بدون إذن شوهرى كه از او طلاق گرفته برود؟

جواب: اگر در عده رجعى باشد لازم است با اجازه شوهر از منزل خارج شود مگر براى انجام كارهاى ضرورى يا انجام عمل واجبى كه وقت آن مضيق است.

سؤال  691 - اينجانب شوهرم چندين سال قبل فوت كرده و مدّتى بدون شوهر زندگى مى‏كردم و بعداً با آقائى بعنوان عقد غير دائم ازدواج نمودم مشروط بر اينكه اگر خواستگار دائمى برايم پيدا شد با او عقد ازدواج دائمى ببندم و بعد از مدّتى با يكى از فاميلها كه از سادات است از من خواستگارى كرد و شوهرم هم مدّت را بذل كرده و بخشيده و بعد از آن عقد انقطاعى و بذل مدّت يكمرتبه عادت ماهيانه شدم پاك شدم و فكر مى‏كردم كه با همان يكمرتبه عدّه تمام است و مى‏توانم ازدواج كنم و ازدواج كردم الان هم زندگى مطلوبى دارم بعداً متوجه شدم كه ازدواج ما مشكل شرعى داشته از آن مرجع عاليقدر استدعا دارم كه نظر خودشان را در مورد حل مشكل اينجانب بيان فرمايند.

جواب: در فرض سؤال اگر بعد از عقد با شوهر دوّم دخول انجام گرفته است بر او حرام مؤبّد مى‏شويد و اگر دخول صورت نگرفته است فقط عقد باطل است و مى‏توانيد با عقد جديد با آن ازدواج نمائيد.

سؤال  692 - اگر شخصى با زنى كه در عده وفات و عدّه طلاق خلع و يا عدّه طلاق مبارات است ازدواج كند و آگاه از مسئله نبوده آيا عقد او باطل است يا خير؟ و آيا آن زن حرام مؤبد مى‏شود؟

جواب: در فرض سؤال عقد باطل است و اگر دخول انجام شده آن زن بر وى حرام ابدى مى‏شود.

سؤال  693 - زن و مردى كه صيغه عقد موقت شده باشند و از لحاظ آميزشى تماسهاى ظاهرى با هم داشته باشند و هيچگونه دخولى صورت نگرفته باشد، بعد از تمام شدن صيغه آيا آن زن بايد عدّه نگه دارد؟

جواب: اگر دخول انجام نشده عدّه ندارد.

سؤال  694 - اگر كسى با زنى عقد موقّت بسته است، آيا بعد از اتمام مدّت يا بخشش مدّت مقرّر، مرد مى‏تواند با اين زن عقد مجدّد ببندد در حاليكه زن در عدّه مى‏باشد؟

جواب: عقد مجدد براى همين مرد جايز است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس