سؤال: شخصی عیال خود را طلاق رجعی داده و در عده به زن رجوع می کند و قبل از دخول و قبل از انقضاء عده او را طلاق می دهد آیا زن می تواند قبل از انقضاء عده شوهر اول ازدواج با دیگری کند چون مطلقه غیر مدخوله است.
جواب: قبل از انقضاء عده شوهر اول، نمی تواند تزویج کند و از مصادیق تزویج در عده است و از قبیل اجتماع مقتضی و لامقتضی است زیرا طلاق اول که بعداز دخول بوده مقتضی عده بوده و عده را اثبات کرده و طلاق دومی مقتضی عدم عده نیست و از جمیع جهات و حیثیات بلکه از حیث قبل از دخول بودن لامقتضی است برای عده، و مقتضی و لا مقتضی با هم تعارضی ندارد پس حیله ایی که به وسیله آن چند مرد در ساعت واحد و مجلس واحد با زن جوان ازدواج کنند و دخول، این حیله شرعی نیست.
سؤال: نطفه مرد را پس از ازدواج در رحک عیالش تزریق می کنند و حامله می شود و قبل از دخول او را طلاق می دهد آیا حکم طلاق قبل از دخول را دارد و عده ندارد یا حکم طلاق حامل را دارد؟
جواب: حکم طلاق حامل را دارد که عده آن وضع حمل است زیرا آیه (و اولادت الاحمال اجلهن ان یضعن حملهن) مطلق است مگر آنکه حمل از زنا باشد و ملحق به شوهر نباشد و اذا التقی الختانان وجب الغسل و المهر و العده با آیه از قبیل مقتضی و لا مقتضی می باشد و چون احتمال مقتضی است محل اشکال است و احوط رعایت عده است.
سؤال: آیا برای زن در عده رجعیه حفظ حجاب از شوهر واجب است؟
جواب: تستر واجب نیست بلکه در روایات امر شده به خضاب و اکتحال و تزیین و اظهر زینت و تشویق زوج به رجوع (لعل الله یحدث بعد ذلک امرا).
سؤال: در طلاق حامل که عده آن به وضع حمل است آیا اسقاط جنین عمدی را هم شامل می شود؟
جواب: ظاهرا فرقی نیست بین اسقاط حمل به عصیان و غیر عصیان