فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) - استحاضه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > استحاضه:

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

سؤال:اگر  زنی پس از بلوغ، چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن، حائض نشده و هیچ وقت خون حیض نبیند، به احکام و مسائل شرعی اش چگونه عمل نماید؟

جواب: اگر خون نمی بیند حکم حیض پیدا نمی کند و باید نماز خود را بخواند و روزۀ واجب را بگیرد و چنانچه حکم دیگری مورد ابتلاء است، به تفصیل سؤال کنید.

سؤال:گاهی به جهت لکه بینی بی موقع یعنی در غیر زمان عادت ماهانه خانم های نابینا دچار تردید می شوند که آیا لکه مزبور خون است یا خیر؟ و اگر کسی نبود که به او نشان داده شود و یا اگر کسی بود و خجالت کشیدند که بپرسند حکم چگونه است؟

جواب: تا یقین پیدا نکنند که خون است حکم خون ندارد.

سؤال:شخصی عصر روز یکشنبه سوم ماه حیض می شود و عادت او ده روز می باشد، آیا عصر روز سه شنبه دوازدهم ماه عادتش تمام می شود یا عصر چهارشنبه؟ چنانچه عصر سه شنبه تمام شود، اگر بعد از غسل کردن آب زردی از او خارج شود، آن را حیض قرار دهد یا استحاضه و آیا غسلی بر او هست؟

جواب: در فرض ذکر شده، ده روز، تا عصر روز چهارشنبه است و خونی که بعد از ده روز می بیند استحاضه است و استحاضۀ متوسطه و کثیره غسل دارد و قلیلۀ غسل ندارد.

سؤال:من بعد از هفت روز دیدن خون حیض، به مدّت 3 الی 5 روز بعد نیز با ترشحاتی صورتی رنگ مواجه می شوم، آیا در این مدت می توانم نماز بخوانم یا نه؟

جواب: اگر روزهایی که ترشحات هست به ضمیمۀ ایام عادت از ده روز تجاوز می کند، ترشحات حکم استحاضه را دارد.

سؤال:یکی از راههای جلوگیری از انعقاد نطفه این است که ابزاری در دهانه رحم نصب می کنند که این عمل موجب خونریزی می شود، و ممکن است این خونریزی مدت زیادی طول بکشد با توجه به اینکه این خونریزی عمدی می باشد آیا حیض محسوب می شود؟ و بطور کلی این عمل جایز است یا خیر؟

جواب: عمل مزبور اگر موجب نقص عضو یا نازائی دائمی زن شود و یا آنکه سبب کشتن نطفۀ مستقر در رحم گردد و یا آنکه همراه با ارتکاب عمل حرام خارجی از قبیل نظر غیر به عورت زن باشد، حرام است، در غیر صور ذکر شده اشکال ندارد، و خونریزی اگر در ایام عادت باشد و در سه روز اول مستمر باشد حکم حیض دارد و در صورتی که بیش از ایام عادت ادامه پیدا کند و از ده روز بگذرد ، زائد بر ایام عادت، استحاضه محسوب است.

سؤال:بعضی از خانمها در سفر حج برای پیشگیری از عادت ماهانه، قرص می خورند، گاهی با خوردن قرص باز هم عادت می شوند اما به وسیلۀ آمپول از ادامۀ آن جلوگیری می کنند. آیا با جلوگیری به وسیلۀ آمپول حکم طهارت از حیض بر آنها مترتب می شود و می توانند اعمالی که متوقف بر طهارت از حیض است انجام دهند؟ و پس از جلوگیری از ادامه عادت به چه عنوان باید غسل کنند؟

جواب: اگر سه روز متوالی خون نبیند، حکم حیض مترتب نیست و نماز و روزه صحیح است و کمتر از سه روز حکم استحاضه دارد.

سؤال:خانمی در زمان حج قرص می خورده که حیض نشود تا بتواند اعمالش را انجام دهد، اما از موقعی که قرص خوردن را شروع کرده، همیشه ترشحاتی زرد رنگ می دیده که احتمال می داده خون باشد و چون در زمان حیض ایشان بوده شک می کرده که آیا استحاضه است یا نه و چون قدرت تشخیص نداشته، بنا را بر این گذاشته که مستحاضه نیست و مسائل مربوط به آن را رعایت نکرده و طواف و نماز طواف بجا آورده است، با این حال، اعمالش صحیح است یا خیر؟

جواب: اگر شک دارند که ترشحات ذکر شده خون بوده، حکم استحاضه ندارد و اعمالشان صحیح است.

سؤال:خانمی هستم که 50 سالم تمام شده ولی مثل جوانی که سرماه رگل می شود و سر وقت پاک می شود هستم از چند نفر پرسیدم به من می گویند استحاضه هستی، حالا از شما می خواهم راهنمائیم کنید؟

 جواب: خونی که زن بعد از پنجاه سالگی می بیند محکوم به استحاضه است مگر آنکه زن قرشیه باشد که در این صورت تا سن شصت سالگی در حکم حیض است.

 سؤال:زنان برای سن یائسگی پنجاه سال قمری را مبنا قرار دهند یا پنجاه سال شمسی را؟ و اگر سال قمری باشد و شخص سال تولد قمری خود را نداند دقیقاً چه موقعی را سال یائسگی خود قرار دهد؟

جواب: سال را قمری قرار دهند و با شک در رسید ن به حد یأس حکم یأس مترتب نمی شود.

سؤال:آیا هنگام غسل استحاضه، باید نوع استحاضه(متوسطه، کثیره) را نیز در نیّت مشخص کرد؟ یا تنها نیّت استحاضه کافی است؟

جواب: تنها نیّت استحاضه کافی است.

 سؤال:اینجانب (15 ساله) مدت 3 سال است که مبتلا به یکی از بیماریهای زنانه شده ام بطوری که هرچند وقت یک بار، خونریزی شدیدی به من دست می دهد که بیشتر اوقات یک ماه و نیم طول می کشد، با مراجعه به رساله متوجه شدم استحاضه است و باید برای ادای نمازهایم روزانه چند بار غسل کنم؛ اما وضع خانوادگی ما طوری است که نمی توانم هر روز، هم صبح و هم ظهر و هم شب برای غسل بروم، از شما می خواهم که مرا راهنمایی کنید که با این مشکلات چه کنم؟

جواب: در ایامی که حکم به استحاضه می شود، چنانچه غسل کردن برای شما مقدور نباشد و یا مشقّت داشته باشد، بدل از آن تیمّم نمائید و سایر وظائف از تطهیر خود و عوض کردن پنبه را انجام دهید.

سؤال:در استحاضه متوسطه و کثیره اگر زن غسلهای واجب خود را تماماً انجام دهد و نزدیکی کند این غسلها کفایت می کند یا باید برای آن عمل هم غسل کند؟

جواب: اگر در وقت نمازی که برای آن غسل کرده بعد از نماز نزدیکی شود غسل لازم نیست و اگر در وقت دیگر باشد بنا بر احتیاط باید برای این عمل مستلاً غسل کند.

سؤال:آیا نزدیکی با همسر در زمان استحاضه، مانند ایام حیض حرام است؟ضمناً چند روز پس از زایمان می توان با همسر خود نزدیکی کرد؟

جواب: در مستحاضه حرام نیست ولی باید بعد از غسل باشد  علی الأحوط و بعد از زایمان تا محکوم به نفاس است جایز نیست و تعیین حدّ ایام نفاس در رساله مذکور است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس