فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله) - تخلّی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > تخلّی:

فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله)

تطهير مخرج بول و غائط

سؤال 20 : در آب كشيدن مخرج بول و غائط آيا يك بار شستن كفايت مى كند؟

جواب: در شستن مخرج بول با آب قليل بنابر احتياط واجب دو بار بايد آب كشيد، اما در شستن آن با آب غير قليل يك مرتبه كفايت مى كند، همچنين در شستن مخرج غائط در صورتى كه طورى شسته شود كه ذره‌اى از نجاست در آن نماند، يك بار شستن كفايت مى كند.

تطهیر در سرویس‌های بهداشتی در اروپا

سؤال 21 : بنده دو ماه است در اروپا زندگی می‌كنم. سرويسهای بهداشتی اين‌جا فاقد آب است و من برای رفع نجاست بول به دستمال كاغذی بسنده می‌كردم. با توجه به اینكه تطهير با آب اگرچه دشوار است اما نشدنی نيست وظيفه من چيست؟ ثانيا اگر با دستمال رفع نجاست نشده است آيا بايد نمازهايی كه اين دو ماه با همين شيوه تطهير مخرج بول خوانده ام را مجدداً بخوانم؟

جواب: مخرج بول با غير آب پاک نمی‌شود و چون می‌توانيد مخرج بول را با آب پاک نمائيد واجب است برای نماز مخرج بول را با آب تطهير نمائيد و نمازهايی را كه به اين نحوه خوانده ايد بايد قضا نمائيد.

خروج بول بعد از استبراء

سؤال 22 : به لحاظ ابتلاء به مرض دیابت بعد از استبراء قطرات بول مشاهده می‌گردد واستبراء مجدد سبب زحمت می‌گردد آیا درصورت بی اعتنایی قطرات مذکور محکوم به طهارت می‌باشد.

جواب: بعد از استبراء اگر رطوبتى از مجرا خارج گردد كه مشكوک باشد محكوم است به اينكه بول نمى باشد ولى اگر يقين داريد كه رطوبت خارج شده بول است محكوم به نجاست است و بى اعتنايى در اين حكم اثرى ندارد و اگر بول قطره قطره بعد از استبراء هم از شما بيرون مى آيد و قطع نمى شود بايد براى نماز به وسيله كيسه اى كه در آن پنبه يا چيز ديگرى است كه از رسيدن بول به جاهاى ديگر جلوگيرى مى كند خود را حفظ نمايد و احتياط واجب آن است كه پيش از هر نماز مخرج بول را كه نجس شده آب بكشد مگر در صورتى كه موجب حرج باشد و در صورتى كه جمع مابين ظهر و عصر يا مغرب و عشاء  مى كند، شستن بين دو نماز لازم نيست.

خروج آب مشكوك بعد از استبراء

سؤال 23 : شخصى استبراء كرده و بعد آب مشكوكى از او خارج شده آيا اين آب محكوم به طهارت است يا نجاست؟

جواب: بعد از استبراء رطوبت مشکوک مردد بین پاک و نجس، محکوم به طهارت است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس