فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) - مواد مخدر

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > مواد مخدر:

فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

سؤال: معروف است که مواد مخدر به استعمال کننده آن و یا به طور کلی بر جامعه ضرر و زیان قابل توجه دارد اعم از اعتیاد دایم یا جز آن. و لذا پزشکان و خانه های بهداشت یک صدا به آن حمله می کنند و قوانین اجتماعی و کشوری هم با عاملهای آن به مبارزه بر می خیزند،نظر شریف شما در آن باره چیست؟

جواب: استعمال تریاک ومشتقات آن وهمه مواد مخدر در صورتى که موجب ضرر مهمى باشد حرام است چه ضرر آن ناشى از مصرف زیاد باشد وچه از جهت اعتیاد. بلکه استعمال آن در هر حال به احتیاط واجب جایز نیست مگر این که براى معالجه ومانند آن ضرورى باشد که به مقدار ضرورت پزشکی فقط استعمال آن مجاز است.

سؤال: آیا سیگار کشیدن حرام است ؟

جواب: اگر برای شخصی ضرر مهمی نداشته باشد حرام نیست.

سؤال: آیا تریاک حرام است؟

جواب: اگر موجب ضرر مهم باشد هر چند از جهت اعتیاد باشد حرام است بلکه به احتیاط واجب از استعمال ان بدون ضرر اجتناب شود.

سؤال: نظرتان درباره استعمال دخانیات از جمله قلیان و سیگار چیست؟

جواب: استفاده از سیگار و امثال آن اگر ضرر معتنا به برای خودش یادگیری نداشته باشد اشکال ندارد.

سؤال: آیا کسی که معتاد به سیگار یا تریاک باشد و در ماه مبارک فقط در صورتی می تواند روزه بگیرد که سیگار یا تریاک مصرف نماید آیا می تواند روزه بگیرد یا خیر؟

جواب: بنابر احتیاط واجب باید امساک کند.

سؤال: مصرف حشیش چه حکمی دارد؟

جواب: جایز نیست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس