فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) - محتضر و میت

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > محتضر و میت:

فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)

سؤال:46.شخص منافق يا كافر در بلاد شيعيان فوت كرده است و به خيال شيعيان شيعه است و اين شخص را دفن كردند و بعد از مدتي فهميدند كه كافر است يا منافق آيا مي‌شود او را نبش قبر كنند يا خير؟

جواب: در صورتي كه كافر بودن وي شرعاً محرز شده باشد نبش قبر و انتقال جسد ميّت كافر از قبرستان مسلمين واجب است

سؤال:آيا کفن و دفن غير مسلمان واجب است يا نه ؟در صورت وجوب بايد طبق آئين آنها باشد يا طبق دستور اسلام ؟

جواب:در صورت نبودن هم آئين غير مسلمان کفن و دفن غير مسلمان همانند مسلمان واجب نيست هر چند اصل دفن براي حفظ بهداشت لازم است .

سؤال:اگرمتخصصين براي کنترل يک بيماري مسري، مصّر به سوزاندن جسد ميت مسلمانان باشند،آيا سوزاندن آن جائز است ؟ درصورت جواز آيا ديه هم دارد؟اگر ديه دارد به عهده چه کسي است؟دستور دهنده يا مجري دستورريا حکومت اسلامي ؟

جواب:1_سوزاندن جسد ميت مسلمان حرام است

2_جسد ميت بايد دفن شود .

3__سوزاندن جسد ميت مسلمان ديه دارد

سؤال:هنگامي که يک تيم پزشکي براي آزمايشها و تحقيقات پزشکي احتياج دارند، قلب يا بعضي از اعضاي ميتي را از جسد جدا سازند و پس از رفع احتياط، اقدام به دفع آن کنند .

الف)آيا با توجه به اينکه امواتي که اين آزمايشها بر روي آنها اعمال مي شود از مسلمانان هستند، اقدام به اين کار جايز است؟

ب)آيا دفن قلب و بعضي از اعضاء جسد جداي از بدن ميت جايز است ؟

جواب:1_تشريح جسد مسلمان جائز نيست مگر در صورت انحصاروضرورت مانند حفظ حيات انسان محترم يا کشف مطالب علمي که تأمين سلامت جامعه وابسته به آن است .

2_دفن اجزاء در کنار بدن ميت لازم و در صورت عسر و حرج جداگانه دفن شود .

 سؤال:آيا جهت کالبد شکافي به منظور انجام آزمايشات و پيشرفتهاي علمي در صورت عدم دسترسي به اجساد غير مسلمان مي توان از اجساد بالغ، نابالغ و جنين مسلمان استفاده کرد ؟

جواب:1_کالبد شکافي جسد مسلمان جهت صرف آموزش يا آزمايش جائز نيست .

2_در صورت ضرورت براي حفظ جان انسان محترم جائز است

سؤال:نگا ه به زيور الاتي که ميت زن بر بدن دارد چه صورتي دارد ؟

جواب:نگاه به زيوري که بر بدن نا محرم است بدون نگاه به بدن وي اشکال ندارد

سؤال:نگاه به بدن مرده نامحرم و لمس آن، همچنين نگاه و لمس عورت ميت در مواردي که براي تشخيص موضوعات احکام شرعي لازم باشد، چه حکمي دارد ؟

جواب:1_نگاه و همچنين لمس جسد نا محرم براي تشخيص موضوع حکم لازم جائز است .

2_نگاه و نيز لمس عورت در حال ضرورت جهت تشخيص موضوع حکم لازم، جائز است .

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس