فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره) - عزاداری

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > عزاداری:

فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

سؤال 76 - مدتى است كه منحرفين از ولايت اهل بيت، عليهم السلام و طرفداران اسلام منهاى روحانيت بر عليه عزادارى حضرت سيد الشهداء عليه السلام به تبليغ پرداخته و عزاداران حسينى را آزار مىدهند. با توجه به اهميت عزادارى و مجالس سوگوارى بعنوان پشتوانه اسلام و انقلاب اسلامى، نظر حضرتعالى را براى رفع شبهات مخالفين و بيدارى نسل جوان درباره اين موضوع خواهانيم.

جواب: به اين سخنان نا آگاهانه يا مغرضانه ترتيب اثر ندهيد و دست توسل از دامان حضرت سيد الشهداء ارواحنا لتراب مشهده  الفداء بر نداريد و شعار آگاهى بخش و حركت آفرين اقامه عزادارى و سوگوارى براى آن حضرت را هر چه باشكوه تر برقرار نمائيد اميد است همگان از بركات آن بهره مند و از قيام و نهضت حسينى درس فداكارى و از خود گذشتگى در راه دين و حفظ احكام الهى و اعلاء كلمة الله و محكوم كردن ظلم و استبداد و استكبار بياموزند سلام الله على مولانا أبى عبد الله الحسين و على اولاده و أصحابه الكرام و رحمة الله و بركاته.

سؤال 77 - وضع تعزيه خوانى، شبيه سازى، نوحه خوانى بر منبر را براى بنده روشن فرمائيد و نظر اسلام را راجع به اين موضوعات توضيح دهيد.

جواب: روضه خوانى بر منبر كه عبارت است از تعليم احكام و مسائل و بيان مواعظ و نصائح و امر به معروف و نهى از منكر و ذكر مصائب اهل بيت عليهم السلام، راجح و موجب ثواب است و همچنين نوحه خوانى و سينه زنى اگر مشتمل بر ارتكاب معصيت نباشد اشكال ندارد و اما تعزيه خوانى اگر مشتمل بر استعمال آلات موسيقى از قبيل طبل و صنج و شيپور نباشد و غنا و دروغ نخوانند و مرد لباس مختص به زن نپوشد اشكال ندارد و لكن بهتر آن است كه تبديل به مجلس روضه نمايند تا علاوه بر ثواب عزادارى از بيان احكام و مواعظ آن بزرگواران نيز بهره‌مند شوند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس