فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله) - امانت (ودیعه)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > امانت (ودیعه):

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

نگهدارى مال كسى كه امانت را پس نمى دهد

سؤال: شخصى مقدارى نرم افزار به صورت امانت گرفته است و اكنون از پس دادن آنها امتناع مى كند آيا مى توانم چيزى را از او نزد خود نگهدارم تا آنكه آنها را برگرداند؟

جواب: بسمه تعالى: با اجازه حاكم شرع مى توانيد حفظ كنيد تا امانت خود را پس بگيريد . والله العالم

 

اخذ اجرت براى حفظ وديعه

سؤال: آيا مى توان براى حفظ وديعه اجرتى را مطالبه كرد؟

جواب: بسمه تعالى: اخذ اجرت براى حفظ وديعه در صورت اشتراط اشكال ندارد . والله العالم

 

فروش امانت بدون اذن

سؤال: تعدادى سكه نقره و فرش نزد شخص امينى به امانت گذاشتم وى بدون اذن من آن اموال را به قيمت كم فروخته است اكنون وظيفه چيست؟

جواب: بسمه تعالى: معامله فضولى است و نياز به اجازه صاحب مال دارد و اگر اجازه نداد بايد عين و يا مثل و يا قيمت روز آن را پرداخت كند . والله العالم

 

پايان مدت امانت

سؤال: اينجانب دستگاههاى فنى و مهندسى خود را براى مدت معينى در يكى از انبارها با موافقت مسئول به امانت گذاردم، مسئول انبار پس از پايان مدت، تمامى دستگاهها را از انبار تخليه كرده است و به علت قرار گرفتن در زير باران و برف تبديل به آهن پاره شده است آيا مسئول انبار ضامن است؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال هر گاه به صاحب مال اخطار كرده و مهلت به پايان رسيده است ولى وى به قول خود عمل نكرده طبعاً ضامن نخواهد بود . والله العالم

 

تصرف در امانت به نفع امانت گذار

سؤال: ماشينى را به امانت در منزل ديگرى گذاشته بوديم، صاحب منزل بدون اجازه، ماشين را رنگ كرده و قصد تبرّع و مجانى بودن را نداشته است آيا مستحق اجرت مى گردد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه بدون اذن مالك ،ماشين را نقاشى كرده باشد صاحب ماشين ملزم به پرداخت نيست هرچند قيمت ماشين بالا برود ولى اخلاق را فراموش نفرماييد . والله العالم

 

تصرف امين در كالا

سؤال: اگر امين در كالايى كه نزد او گذاشته تصرفى كند كه قيمت آن بالا برود و امانت گذار عمل او را امضاء كند و هزينه اش را بپردازد سپس عدول كند آيا حق بازگشت دارد؟

جواب: بسمه تعالى: پس از قبول حق بازگشت ندارد . والله العالم

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس