فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) - رهن

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > رهن:

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

سؤال591: اين جانب منزل اجاره كرده‏ام در قرار داد ما آمده است:

«اينجانب آقاى (اسم صاحبخانه ما) يك باب خانه با مشخصات... را به آقاى (اسم اينجانب) با قرار ماهى 12 هزار تومان از تاريخ21/12/76 تا21/12/77  اجاره مى‏دهم به شرط آن كه 450 هزار تومان پولى كه از ايشان نزد اين جانب مى‏باشد از تاريخ... تا... به عنوان قرض در نزد من باقى بماند.» آيا اين گونه اجاره و قرارداد شرعى مى‏باشد؟

جواب: شرعى است و اشكال ندارد.

سؤال ‏596: شخصى مبلغ 50 هزار تومان به صاحبخانه‏اى داده كه دو اطاق را رهن كند و وجه اجازه ندهد چه صورت دارد؟

جواب: محكوم به حكم ربا است و اگر در اطاق تصرف كند اجرت المثل را ضامن است

ج2:

سؤال 504 - آيا عقد رهن از طرف راهن و مرتهن لازم است يا فقط از طرف راهن؟

جواب: از طرف راهن لازم و از طرف مرتهن جايز است.

سؤال 505 - آيا در رهن استمرار قبض شرط است؟

جواب: استمرار شرط نيست.

سؤال 506 - اخيراً رايج گرديده است كه مردم، املاك خود از قبيل خانه و يا باغ را بعنوان رهن در اختيار ديگران قرار مى‏دهند و مبلغى را تحت عنوان رهن براى مدّتى مشخص تا زمانى كه طرف مقابل از ملك استفاده مى‏كند، دريافت مى‏كنند و بنده نيز قطعه باغ انارى دارم كه آنرا با خواهرانم و مادرم شريك هستيم و من سهم آنها را اجاره كرده و كل باغ را به شخصى به عنوان رهن داده‏ام تا در قبال عمليات و نگهدارى باغ، محصول آن را برداشت نمايد، ولى بعداً از چند نفر از آقايان علماء راجع به اين مسأله سؤال كردم در جواب مى‏گويند كه معامله رهن ملك در اصل باطل است، با توجه به اينكه بنده در زمان انجام اين معامله بر مسأله جاهل بوده‏ام ضمن روشن نمودن مسئله رهن باغ و ملك، تكليف بنده را در رابطه با اين معامله روشن فرماييد.

جواب: در فرض مذكور كه شما باغ را در اختيار آن شخص قرار داده و از او پولى را بعنوان قرض گرفته و در ضمن شرط كرده‏ايد كه آن شخص در مقابل استفاده از باغ چيزى به مالك باغ نپردازد معامله ربوى و باطل و حرام است و اكنون حكم شرعى اين است كه پولى را كه بعنوان قرض گرفته‏ايد به صاحب پول بدهيد و او هم عوض منافعى را كه از آن باغ برده است به صاحب باغ بپردازد و اگر بعد از توبه يكديگر را حلال كنند نيز برئ الذّمه مى‏شوند. براى توضيح بيشتر به ص 607 توضيح المسائل مراجعه كنيد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس