فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله) - ذبح (سر بریدن حیوان)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ذبح (سر بریدن حیوان):

فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله)

ذبح حیوانات با دستگاه

سوال 808 : ذبح کردن حیوانات با دستگاه چه حکمی دارد؟ دستگاها دو جور هستند یک نوع دستگاه همزمان مثلا 60 مرغ را سر میبرد آیا یک تسمیه برای همه کافیست؟ یک نوع دستگاه به تدریج میبرد مثلا در 60 ثانیه 60 مرغ یعنی فاصله ها یک ثانیه است آیا برای هر مرغ یک تسمیه گفته شود یا اینکه برای 2 یا 3 مرغ چون فاصله عرفی بین سر بریدن و تسمیه وجود ندارد و عرفاً صدق تسمیه میکند یک تسمیه کافی است؟ و تسمیه را باید چه کسی بگوید؟

جواب: اگر همزمان سر میبرد گفتن یک تسمیه در صورتی که به نحوی باشد که عرفاً صدق کند بر همه تسمیه گفته شده کافی است و همچنین در صورتی که به تدریج باشد گفتن یک تسمیه نسبت به مقداری که عرفا صدق میکند که تسمیه بر آنها گفته شده کافی می‌باشد و تسمیه را باید کسی که ذبح میکند بگوید، و بنابر احتیاط واجب سر حیوان را پیش از بیرون آمدن روح از بدنش جدا نکند.

قطع نخاع و بریدن تمام سر قبل از خروج روح

سوال 809 : آیا قطع کردن نخاع در هنگام ذبح حیوان و نیز قطع سر حیوان قبل از جان دادن چه حکمی دارد؟

جواب:  بنابر احتیاط واجب سر حیوان را پیش از بیرون آمدن روح از بدنش جدا نکند ولی اگر از روی غفلت یا به جهت تیزی چاقو سر جدا شود اشکالی ندارد و همچنین بنابر احتیاط واجب نخاع را عمداً قطع نکند و در صورتی که عمداً نخاع را قطع کند حلیت ذبیحه محل اشکال است.

ذبح شتر مرغ

سوال 810 : آیا شترمرغ همچون شتر باید نحر شود یا مانند مرغ ذبح شود؟

جواب:  باید ذبح شود.

خوردن گوشت جنین گوسفند

سوال 811 : بعد از سر بریدن گوسفند گاهی در شکم او جنینی دیده می‌شود، آیا خوردن آن جایز است؟

جواب: در صورتی‌که زنده از شکم مادر بیرون بیاید و آن را به دستوری که در شرع معین شده سر ببرند حلال وگرنه حرام می‌باشد و در صورتی‌که مرده بیرون بیاید چنانچه خلقت آن بچه کامل شده باشد و مو یا پشم در بدنش روییده باشد و بواسطة شکار یا سر بریدن مادرش مرده باشد و بیرون آوردن بچه از شکم مادر بیشتر از اندازة متعارف تأخیر نشده باشد پاک و حلال است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس