فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) - دیات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > دیات:

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

سؤال 1226- كسى به ديگرى بگويد كه اين جانب را بكش و راضى هستم آيا بعد از كشتن بر قاتل راجع به مقتول ديه و قصاص است يا نه؟

جواب:  در فرض سؤال اگر مختار در كشتن بود و كشت قصاص ثابت است و اگر مجبور باشد پس اگر تهديد به كشته شدن بود و كشت فقط ديه ثابت مى‏شود بر خودش، واللََّه العالم.

سؤال 1227- شوهر با عيالش با شوخى بدن زنش را سياه و قرمز كرده و يا بالعكس، ديه لازم است يا نه، اگر ديه باشد قبل از شوخى شرط كنند كه اگر سياه شد ضامن نباشيم آن ديگرى هم قبول نمايد، چه صورت دارد؟

جواب:  بلى ديه ثابت مى‏شود و ابراء قبلى اثرى در سقوط آن بعد از حصول ندارد و محتاج است به اسقاط بعدى يا دفع ديه، واللََّه العالم.

سؤال 1228- اگر تصادف نمايد با ماشين خود و باعث كشته شدن شخصى گردد و از روى غير عمد باشد آيا ديه بر او هست؟

جواب:  بله بر او ديه هست.

سؤال 1229- اگر در فرض سؤال قبل، مقتول كافر باشد چه حكمى دارد؟

جواب:  در اين صورت چيزى بر او نيست.

سؤال 1230- راننده ماهر وسيله نقليه هم بدون عيب در خطك شى‏ ها و جاهايى كه براى عبور پياده‏ ها تعيين شده آسيبى به عابر پياده مى‏رسد. آيا راننده ضامن ديه است يا خير؟

جواب:  اگر عابر خلاف نظام به خصوص آن محل را نكرده راننده ضامن است.

سؤال 1231- عابر پياده در جاهايى كه مخصوص عبور وسايل نقليه است عبور مى‏كند. بر اثر بى‏ توجهى عابر و راننده تصادف مى‏شود آيا راننده ضامن ديه است؟

جواب:  در مفروض سؤال ضامن نيست.

سؤال 1232- در جايى كه مخصوص عبور وسايل نقليه است شخصى ايستاد با اين كه راننده توجه دارد به او، يك مرتبه در جلو وسيله نقليه حركت مى‏كند كه چاره از دست راننده خارج مى‏شود و تصادف مى‏شود، آيا راننده ضامن است يا خير؟

جواب:  در اين فرض نيز ضامن نيست.

سؤال 1233- راننده در مسير اصلى خود حركت مى‏ كند ناگاه طفلى به طور عجله جلو ماشين او مى‏ د ود و راننده نمى‏تواند خوددارى كند و صدمه به طفل مى‏ رسد، آيا راننده بايد ديه طفل را به ولى او بدهد يا خير؟

جواب:  بر فرض مزبور ديه بر او نيست.

سؤال 1234- در تصادفات بدنى گاهى مى‏شود بر اثر نقص در وسيله نقليه و يا ماهر نبودن راننده پيش مى‏آيد، آيا راننده ضامن ديه است يا خير؟

جواب:  بلى ضامن است.

سؤال 1235- زيدى در اثر تصادف (و به هم خوردن دو اتومبيل به يكديگر) مقتول شده، شخص راننده (سائق) كه زنده است او را به زندان مى‏برند تا ورثه رضايت بدهند و او آزاد شود، در صورتى كه شخص مقتول صغير داشته باشد از جهت دادن رضايت اگر مبلغ كم باشد به ضرر ورثه است، با اين حال مقتول اگر وارث كبير هم داشته باشد چه كند؟

جواب:  در صورتى كه قتل مستند به راننده است اگر قتل خطأى محض باشد ديه او بر عاقلهء قاتل است، و اگر شبه عمد باشد ديه بر خود راننده است، و در هر دو صورت رضايت دادن ورثه به كمتر از ديه در صورتى كه بين آنها صغير باشد جايز نيست، و اگر قتل اصلاً به راننده مستند نيست بر او چيزى نيست و نه بر عاقله او. واللََّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس