فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) - خوردنیها و آشامیدنی ها

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > خوردنیها و آشامیدنی ها:

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

سؤال 1069- گوشتهايى كه از ممالك خارجه وارد مى‏شود و در بازار مسلمانها به فروش مى‏رسد اگر احتمال بدهيم كه مسلمان خريده و ذبح كرده است و وارد نموده است و شركت گوشت فروخته است و اهل خبره هم مى‏گويند طريقه ذبح مثل ذبح اسلامى است و بعضى از متصديان مى‏گويند كه ما ذبح اسلامى مى‏نماييم با اين احتمالات آيا خوردن اين گوشتها حلال است چنانچه از عبارت توضيح المسائل استفاده مى‏شود در مسئله 96، و آيا اين فتوا عدول از فتوا در منهاج الصالحين مسئله 366 كه قيد احراز شده است، و نيز آيا فرق مى‏كند مملكت شيعه يا عامه يا نه؟

جواب:  مسئله 366 منهاج در مأخوذ من يد الكافر است و مسئله توضيح راجع به مأخوذ از بازار مسلمانها و يا از مسلمانى كه مطابق است با مسئله 365 منهاج كه در مسئله 37 فصل ذباحه نيز ذكر شده، و فرقى بين مملكت شيعه و سنى نيست، و لذا تعبير مسلم شده در جميع اين مسائل. واللََّه العالم.

سؤال 1070- نظر شما در مورد گوشتهايى كه از كشور تركيه آورده مى‏شود چيست؟

جواب: خوردنشان اشكالى ندارد.

سؤال 1071- گوشت و مرغهاى سربريده كه از بلد خارج مى‏آورند و انسان نمى‏داند به دستور شرع آنها را ذبح كرده‏اند يا خير، خريد و فروش و خوردن آنها جايز است يا خير؟

جواب: تا احراز تذكيه شرعى نشده جايز نيست خوردن، بلى احتمال تذكيه كافى است در جواز بيع و شراء و طهارت فقط.

سؤال 1072- مرغهايى كه از خارج مى‏آورند و روى آن مهر زده شده «ذبيحة الاسلامى» قابل اعتماد است يا خير؟

جواب: صرف آن مهر قابل اعتماد نيست.

سؤال 1073- با گوسفندى وطى شده، و آن گوسفند مخلوط شده در ميان گله گوسفند، در اين صورت نمى‏دانند گوسفند وطى شده كدام است وظيفه چيست، از همه گوسفندها بايد اجتناب شود؟

جواب: با عمل قرعه تعيين مى‏توان نمود به نصف كردن گله به دو دسته اوّلاً، و تعيين دسته‏اى كه در آن موطوء واقع است به قرعه و دوباره اين عمل در آن دسته، و مكرر نمودن آن تا در آخر منحصر شود به آنكه قرعه به آن اصابت نمود. واللََّه العالم.

سؤال 1074- مغز سر حيوان كه مى‏فرماييد حرام است آيا تمام مغز مقصود است يا دانه‏اى كه مى‏گويند در ميان مغز موجود است چون مغز سر حيوان فراهم آمده از دانه‏هاى فراوانى كه در پهلوى هم قرار گرفته است آنچه كه حرام است لطفاً بفرمائيد.

جواب: ما آنچه در توضيح نوشته‏ايم اين است چيزى كه در مغز كله است و به شكل نخود مى‏باشد.

سؤال 1075- بول و غائط حيوان نجاست‏خوار، نجس است. و آيا قبل از استبراء، شير و گوشت اينها پاك و حلال است، يا خير؟

جواب: شير و گوشت آن قبل از استبراء پاك، ولى حرام است. واللََّه العالم.

سؤال 1076- در صورتى كه بول يا فضله حيوان حلال گوشت در ميان شير آن حيوان مستهل شود، و يا مغز حرام در ميان آبگوشت و ساير غذاها، آيا آشاميدن آن شير و خوردن آن غذا حلال است يا نه؟

جواب: مفروض سؤال در صورتى كه مستهلك شده باشد، خوردن آن شير يا غذا جايز است.

سؤال 1077- گوشت حيوان حلال گوشت جلاله قبل الاستبراء، از نظر طهارت و حليّت چه صورت دارد؟

جواب: خوردن آن حرام است، ولى نجس نيست.

سؤال 1078- احتمال نجاست در مأكولات چه صورتى دارد؟ مثلاً اين كه مقدارى گوشت از بازار به اسم گوشت سالم خريدارى شود ولى احتمال يخ زدگى آن هم مى‏رود؟

جواب: اگر شك داشته باشد محكوم به حليت و طهارت است ولى اگر بدانيد از خارج وارد كرده‏اند مادامى كه احراز تذكيه آن نشود خوردنش جايز نيست، بلى احتمال تذكيه كفايت مى‏كند در حكم به طهارت آن كه ملاقى آن نجس نمى‏شود و مى‏توان آن را خورد اگر چه آن گوشت را نمى‏تواند بخورد و نيز با احتمال تذكيه مى‏تواند بفروشد ولى بايد به شترى بگويد كه من احراز تذكيه نكرده‏ام كه مبادا فريب بخورد و به سبب اعتماد بر فروش خيال تذكيه كند و بخورد. واللََّه العالم.

سؤال 1079- ماهى‏هايى كه معروف به ماهى قباد يا ماهى شير است خوردن آنها چه صورت دارد؟

جواب: اگر فلس دارد حلال است. واللََّه العالم.

سؤال 1080- نظر حضرت عالى راجع به ماهى خاويار چيست؟ آيا حلال است خوردن آن يا خير چون داراى خواص است و براى تقويت زياد استعمال مى‏گردد؟

جواب: اگر از ماهى حلال بوده باشد و تذكيه شده باشد مانعى ندارد اكل آن.

سؤال 1081- ماهى كه به واسطه شركت‏ها از خارج وارد مى‏شود آيا جايز است اكل آن اگر فلس داشته باشد؟

جواب: بله جايز است اگر اطمينان پيدا كند كه خارج آب مرده است.

سؤال 1082- ماهى كه در قوطى از خارج وارد مى‏شود به طورى كه نمى‏دانيم داراى فلس هست يا خير ليكن اسم ماهى كه روى آن هست داراى فلس است آيا مى‏توان به همين اكتفا نمود؟

جواب: اگر اين اسم نوشته شده روى قوطى موجب اطمينان گردد به اينكه داراى فلس است جايز است اكل آن و الّا جايز نيست و گفته كفار در حلال بودن آن حجت نيست.

سؤال 1083- اگر مسافرت نمايد جوانى با يك گروهى به يكى از دول خارجى و در آنجا در جاهايى مسكن كند كه متعذر باشد پختن غذا براى خودش و متعذر است تهيه گوشت و اكل حلال، و اگر بخواهد همه‏اش سبزيجات و حبوبات بخورد براى او ضرر دارد و مسافرت استمرار دارد و لااقل سه سال درس خواندش در آنجا طول مى‏كشد، چه كند؟

جواب: جايز نيست خوردن گوشت در آن بلاد مگر مضطر گردد پس به اندازه رفع ضرورت تناول نمايد.

سؤال 1084- شخصى نزد ضرورت مخير شده بين نوشيدن آب مغصوب يا خمر كدام را مقدم بياندازد؟

جواب: نزد ضرورت، آب مغصوب را بياشامد.

سؤال 1085- آيا حرام است تناول نمودن دوايى كه روى شيشه آن نوشته شده كه اين دوا محتوى است بر الكل، در حالت حصول اطمينان به صحيح بودن آن كتابت، با اينكه مى‏دانيم مؤثرات خارجيه‏اى حاصل نگرديده به سبب اين دوا؟

جواب: الكلى كه مستهلك شده پس اشكالى ندارد خوردن آنچه با او مخلوط شده باشد.

سؤال 1086- اگر انگور را در آب قرار دهند بعداً كه آب جوش آمد آيا حرام است نوشيدن اين آب، و آيا حرام است خوردن اين انگور با اينكه نمى‏دانيم داخل انگور جوش آمده يا خير؟

جواب: با شك در غليان حرام نيست و همچنين با غليان و استهلاك. واللََّه العالم.

سؤال 1087- خريد و فروش و آشاميدن دواجات روانى كه الكل دارد حلال است يا حرام؟

جواب: در صورت استهلاك چنانكه متعارف بر اين است حلال است. واللََّه العالم.

سؤال 1088- شربتى از طبيب به مريض داده مى‏شود كه بعضى از اجزاى آن از مسكرات است خوردن آن براى مريض جايز است يا نه؟

جواب: در صورتى كه مسكر مزبور كه جزو دوا است از اقسام شراب نباشد عيبى ندارد، و اگر از اقسام شراب باشد با ضرورت و انحصار به آن معالجه، عيبى ندارد و قول طبيب حاذق در تشخيص ضرورت و انحصار معتبر است. واللََّه العالم.

سؤال 1089- مقصود از«فقاع» كه در رساله عمليه آمده چيست؟ و فرق او ماءالشعير چيست؟

جواب: «فقاع» شرابى است كه اخذ شده براى اسكار از جو و در او سكر خفيف هست، و امّا ماء الشعير كه طبيب علاج مى‏كند براى بعض امراض، معمول نيست براى اسكار.

سؤال 1090- شرابى كه مسمّى به «بيره» هست پاك يا نجس است با اينكه محتوى بر الكل نيست؟

جواب: «بيره» شراب است و از آب جو تخمير شده ساخته شده و اين همان «فقاع» است، حكم او حرمت است مانند خمر، و مثل آن است در نجاست.

سؤال 1091- اگر ترش بشود دانه‏ هاى جو، بعد همين دانه‏ها را در آب خيس كنند چند روزى سپس اين آب روان مشتمل شود بر مقدارى الكل حكم او چيست؟

جواب: اگر اين دانه‏هاى جو تخمير گردد و سپس آب آنرا بگيرند چنانچه از وصفى كه نموديد ظاهر مى‏گردد پس اين حكم فقاع و بيره را كه حكم آن در سابق گذشت دارد.

سؤال 1092- اگر محتوى گردد عصير بر مقدارى مادهء الكل كه معلوم نمى‏گردد مگر به تحليل شيميايى و اين ماده سه در هزار مى‏باشد آيا جايز است نوشيدن آن با آن كه مى‏دانيم اين مقدار از ماده الكل در اثناء ساخت آن، به آن اضافه شده، از تخمير نمودن عصير است؟
جواب: اگر بدانيم اسكار نمودن آن را پس او حكم خمر حرام را دارد.

سؤال 1093- اگر شراب تبديل به سركه شود ولى نه تبديلى كه هيچ اثرى از شراب نباشد بلكه مقدار كمى، كه در حدود پنج در هزار باشد از شراب اثرى باقى است حكم اين مسئله چيست؟

جواب: طهارت و حليت موقوف بر سركه شدن است و آنچه كه در سؤال گفته شده هنوز سركه نگرديده.

سؤال 1094- حكم استعمال (انسولين) كه براى مرض قند استعمال مى‏شود چيست؟ با اينكه علم داريم كه اين ماده از خون خنزير گرفته شده، و نوع ديگرى يافت مى‏شود از اين ماده كه از خون گاو گرفته شده لكن منفعت و خوب بودن آن كمتر است و عوارض و ضعف آن در بدن بيشتر از مادهء انسولين است؟

جواب: اشكال ندارد آنچه گرفته شده باشد از خون خنزير و غير آن در امثال اين موارد كه ضرورت است.

سؤال 1095- استعمال آمپول‏هاى خوراكى، و شربت‏هاى عصاره جگر، در صورتى كه ساخت ممالك غير اسلامى باشد جايز است يا نه؟

جواب: اگر از غير حيوانى خوراكى تهيه شده باشد استعمال مشكوك الطهاره آن مانعى ندارد و نيز اگر از حيوان پيش از كشتنش مانند آنكه از شير آن گرفته باشند و اگر از حيوان بعد از كشتنش مانند عصاره جگر باشد بدون احراز تذكيه آن حيوان جايز نيست. واللََّه العالم.

سؤال 1096- رأى حضرت عالى چيست درباره «جواك» كه يك نوع نوشابه است و متكوّن از تُتُن و موز و پوست پرتقال و سيب و امثال آنها است، و در اين زمان در بازارها فروخته مى‏شود و بعضى جوانان آن را استعمال مى‏نمايند؟

جواب: اطلاعى از حقيقت آن نداريم، اگر اين نوشابه مسكر باشد جايز نيست استعمال نمودن آن در خوردن و نوشيدن، و اگر مسكر نباشد اشكال ندارد.

سؤال 1097- ماده ژلاتين از مفاصل حيوان بعد از موت او اخذ مى‏شود و روى آن عمليات شيميايى مى‏گردد تا پاك و صاف گردد آيا اين ماده پاك است يا خير و اگر ماده خوراكى باشد آيا جايز است خوردن آن؟

جواب: بله پاك است و حلال است خوردن آن به طورى مستهلك شده باشد در آن.

سؤال 1098- ژلاتين چه حكمى دارد؟ با اينكه مى‏دانيم به وسيله اخبارى كه در روزنامه ‏ها نوشته‏اند به اينكه محتوى بر چربى خنزير است بلكه ماده‏اى است كه از روغن خنزير گرفته شده است.

جواب: اگر بدانيم محتوى بر آن است جايز نيست و اگر ندانيم مانعى ندارد.

سؤال 1099- آيا جايز است براى زوج بنوشد شير زوجه خود را؟

جواب: بله جايز است براى او.

سؤال 1100- حكم نوشيدن شير زن چه از براى شوهر او يا شخص ديگرى چه حكمى دارد؟

جواب: فى نفسه اشكال ندارد.

سؤال 1101- نظر شما در مورد پنير استراليايى «كرافت» چيست؟

جواب: چيزى را كه علم به نجاستش نداريد خوردنش اشكالى ندارد.

سؤال 1102- رساله منهاج الصالحين جلد 2 كتاب الاطعمه مسئله 14 آيا مهر و تسبيحى كه در اين زمان مورد استفاده شيعيان است و از كربلاى مقدسه مى‏آورند مسئله فوق الذكر شامل آنها مى‏شود يا خير؟ از جهت اكل براى استشفا.

جواب: بلى شامل است.

سؤال 1103- آيا واجب است جمع كردن خورده نانها از كوچه‏ها از اينكه مبادا زير پا رود؟

جواب: بله واجب است اگر در معرض اهانت و هتك قرار گيرد

سؤال 1104- اگر ثبت گردد به واسطه اطباء مورد وثوق اينكه سيگار كشيدن عامل قوى يا از اقوى عوامل مرضهاى سخت است مثل سرطان ريه و سكته‏هاى قلبى و مغزى آيا اين موجب حرمت كشيدن مى‏شود؟

جواب: موجب حرمت نمى‏گردد.

سؤال 1105- علم ثابت كرده كه سيگار و ساير دخانيات توتونى و غير توتونى مضر است براى صحت بدن، و سبب امراض بد مى‏گردد مانند سرطان ريه و بعض اطبا مى‏گويند از اين امراض خطرناكى پديد مى‏آيد و نتايج فحصهاى طبيعى و كثرت كسانى كه مبتلا به اين امراض شده‏اند تأكيد مى‏كند ضرر داشتن آنها را حكم شرعى در كشيدن آن چيست؟

جواب: حرام است كشيدن سيگار اگر در آن ضرر معتد به باشد، و همچنين اگر احتمال دهيم احتمال عقلايى كه ضرر بر آن مترتب مى‏شود، و اگر احتمال ندهيم اشكال ندارد.

سؤال 1106- خوردن يا كشيدن ترياك در صورتى كه ادامه ندهد چه صورت دارد؟

جواب: اگر موجب اعتياد نگردد مانعى ندارد. واللََّه العالم.

سؤال 1107- استعمال ترياك يعنى خوردن آن براى كسى كه معتاد هست و به هيچ وجه نمى‏تواند ترك كند و ترك آن منجر به مرگ اگر نباشد يقيناً موجب بيمارى شديدى خواهد بود چه صورت دارد و نيز براى غير معتاد از جهت دواى خوردن آن به مقدارى كه اعتياد پيدا نكند چه صورت دارد؟

جواب: در هر دو فرض اشكالى ندارد.

سؤال 1108- دربارهء جلد دوّم رساله كتاب الاطعمه والاشربه مسئله رقم 14 زيدى كه چندين سال معتاد به كشيدن ترياك بوده و هست اگر ترك كند ناراحتى فراوان دارد و يا اينكه محتمل است بميرد.

جواب: مقصود حدوث اصل اعتياد يا زياد كردن مقدار اعتياد است نه عادت حاصل شده. واللََّه العالم

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس