فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره) - حضانت

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > حضانت:

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

سؤال: حق حضانت مادر که پس از انقضای مدت ساقط و باید فرزند تحت حضانت پدر باشد باشد اگر در بعضی موارد گرفتن فرزند به مصلحت طفل نیست چون شرایط خانه پدر با وجود نامادری به نحوی است که از نظر تربیتی طفل را با مشکلاتی مواجه می کند و برای او اثر سوء دارد و خلاصه اصرار به فرزند است و اصرار پدر نیز به خاطر لجالت می باشد نه لحاظ مصلحت فرزند. آیا در این مورد دادگاه می تواند حکم بقای حضانت مادر بدهد و همچنین اگر مادر به خاطر علاقه زاید متعارف از دادن فرزند استنکاف نماید و موجب مشقت برای مادر است ایا  دادگاه می تواند حکم به بقای حضانت مادر بدهد؟

جواب: اگر گرفتن فرزند از مادر و تحت حضانت پدر بودن برای طفل ضرر داشته باشد یا مستلزم مفسده برای او باشد حق حضانت پدر ساقط می شود و اما در صورتی که فقط برای مادر حرج و مشقت داشته باشد حکم به سقوط حضانت پدر مشکل است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس