احکام سجده سهو (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

احکام سجده سهو (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال اگر در رکعت آخر نماز(واجب یا مستحب) که باید تشهد و سلام داد، در اثر فراموشی و سهوی پس از قرائت تشهد بلند شویم، آیا در دو حالت زیر سجده سهو لازم است؟ برای هر کدام به چه تعداد؟
الف)مقداری یا بطور کامل ذکر تسبیحات اربعه قرائت شود و بلافاصله پس از متوجه شدن بنشینیم وادامه تشهد و بعد نیز سلام دهیم.
ب)قبل از اینکه ذکری قرائت شود بلافاصله بنشینیم و ادامه تشهد و بعد نیز سلام دهیم.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب در هر دو مورد چون سهواً ایستاده اید سجده سهو لازم هست.
موارد سجده سهو:
مسأله 1099ـ براى چند چيز بنابر احتياط واجب بايد بعد از نماز دو سجده سهو به دستورى که گفته مى شود به جا آورد:
1ـ کلام بى جا، يعنى سهواً به گمان اين که نماز تمام شده حرف بزند.
2ـ سلام بى جا، يعنى مثلاً در رکعت دوم نماز چهار رکعتى سلام بدهد.
3ـ سجده فراموش شده.
4ـ تشهّد فراموش شده.
5ـ به جاى ايستادن سهواً بنشيند، يا به جاى نشستن برخيزد.
6ـ در شکّ ميان چهار و پنج بعد از سجده دوم واجب است نماز را تمام کند، بعداً دو سجده سهو بجا آورد و براى کم و زياد کردن غير اينها سجده سهو مستحبّ است.
مسأله 1100ـ اگر چيزى را غلط خوانده و دوباره بطور صحيح بخواند سجده سهو ندارد.
مسأله 1101ـ اگر در نماز چند کلمه يا چند جمله بگويد بطورى که از صورت نمازگزار خارج نشود وهمه آن يکى حساب شود، دوسجده سهو براى همه کافى است.
مسأله 1102ـ هرگاه اشتباهاً «اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ» را بگويد سجده سهو واجب نيست، بلکه مستحبّ است، ولى اگر مقدارى از دو سلام ديگر را بگويد احتياط واجب انجام سجده سهو است و هرگاه هر سه سلام را در جايى که نبايد سلام دهد از روى اشتباه بگويد دو سجده سهو براى همه کفايت مى کند.
مسأله 1103ـ اگر سجده سهو واجب را بعد از سلام نماز عمداً به جا نياورده معصيت کرده و بايد هرچه زودتر به جا آورد، ولى نمازش باطل نيست.
مسأله 1104ـ اگر شک دارد کارى که موجب سجده سهو مى شود انجام داده يا نه، چيزى بر او نيست و اگر شک کند دو سجده سهو بر او واجب شده يا چهار سجده سهو، همان دو سجده کافى است.

دستور سجده سهو:
مسأله 1105ـ سجده سهو به ترتيب زير است بعد از نماز بلافاصله نيّت سجده سهو مى کند و بعد به سجده مى رود و مى گويد: «بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ» سپس سر از سجده بر مى دارد و مى نشيند، دوباره به سجده مى رود و همان ذکر را مى گويد و بعد از آن که سر از سجده برداشت تشهّد مى خواند و سلام مى دهد و احتياط آن است که در تشهّد به مقدار واجب اکتفا کند و تنها به سلام آخر قناعت نمايد.

شرایط سجده سهو:
مسأله 1106ـ سجده سهو بايد رو به قبله و با حالت وضو و طهارت باشد و پيشانى را نيز بر چيزى گذارد که سجده نماز بر آن جايز است. یاحقّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس