کیفیت نماز جعفر طیار (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

کیفیت نماز جعفر طیار (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال با سلام و تشکر بابت وقت و اطلاعاتی که در اختیار کاربران می گذارید اجرتون فقط با خدا
1-بهترین زمان برای خواندن نماز جعفرطیار چه موقع است؟
2-نحوه اقامه نماز به چه صورت است دو نماز دو رکعتی یا یک نماز 4 رکعتی؟ چندبار شرح نماز را خواندم ولی متوجه نشدم باید چطور اقامه شود اگر لطف کنید توضیح واضحتری بدهید ممنون میشوم.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب
جعفر طیار کیست؟
جعفر طیار برادر آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است که در هجرت به حبشه توانسته بود با استدلال و رفتار مناسب خود دل نجاشی و عدّه ی کثیری را به اسلام جذب کرد و موّسس اسلام در قاره ی آفریقا شد. او در جنگ موته دو دستش را در راه خدا داد و خداوند به جای آن دو بال در بهشت به او داد و لذا به جعفر طیار مشهور شد.
هدیه پیامبر اکرم به جعفر طیار:
امام صادق (عليه السلام) فرمود: در روز فتح خيبر، پس از باز گشت جعفر از حبشه؛ پيغمبر (صلی الله عليه و آله و سلّم) به او فرمود: آيا جايزه اى به تو ندهم؟‍ جعفر عرضکرد: چرا يا رسول اللّه! اما صادق (عليه السلام) میفرماید: مردم گمان كردند كه پيامبر (صلی الله عليه و آله و سلّم) میخواهد به او طلا يا نقره بدهد، گردنهایشان را كشيدند تا ببينند پیامبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) چه چیزی به او می دهد. اما پيغمبر (صلی الله عليه و آله و سلّم) فرمود: چيزى به تو عطا كنم كه اگر آن را هر روز انجام دهى برايت از دنيا و آنچه در آن است بهتر است و اگر هر دو روز يك مرتبه به آن عمل كنى ، خداوند گناه بين آن دو روزت را مورد مغفرت قرار مى دهد و اگر در هر جمعه يا هر ماه يا هر سالى عمل نمايى خداوند گناه بين آنها را مى بخشد.

وقت نماز جعفر طیار:
نماز جعفر طیار در همه اوقات خوب هست ولی بهترین وقت برای نماز جعفر طیار، هنگام بالا آمدن آفتاب روز جمعه است.

كيفيت نماز جعفر طيّار
نماز جعفر طیار چهار ركعت است. (دو تا دو ركعتی).
در هر ركعت پس از حمد و سوره، پانزده مرتبه میگوئيد: «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر».
در ركوع و پس از ركوع و در سجده اول و پس از سجده اول و در سجده دوم و پس از سجده دوم، هر کدام ده مرتبه میگوئيد: «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر».

برخی از آداب دیگر نماز جعفر طيّار:
1). در ركعت اول بعد از حمد، سوره زلزال و در ركعت دوم سوره عاديات و در ركعت سوم سوره نصر و در ركعت چهارم سوره توحيد خوانده شود.
2) مستحب است كه در سجده دوم ركعت دوم، بعد از تسبيحات بگوئيد: «يا من لبس العزّ و الوقار، يا من تعطّف بالمجد و تكرّم به، يا من لا ينبغی التّسبيح الّا له، يا من احصی كلّ شيء علمه، يا ذا النّعمه و الطّول، يا ذا المنّ و الفضل، يا ذالقدره و الكرم، اسئلك بمعاقد العزّ من عرشك و منتهی الرّحمه بكتابك و بأسمك الأعظم الأعلی و كلماتك التّامّات ان تصلّی علی محمّد و آل محمّد و افعل بی كذا و كذا» سپس حاجات درخواست كنید.
مفضل مي گويد: امام صادق (عليه السّلام) را ديدم پس از نماز جعفر طيار دستهايش را بلند كرد و اين دعا را خواند: «يا ربّ يا ربّ» تا نفس قطع شد، «يا ربّاه يا ربّاه» تا نفس قطع شد، «ربّ ربّ» تا نفس قطع شد، «يا الله يا الله» تا نفس قطع شد، «يا حیّ يا حیّ» تا نفس قطع شد، «يا رحيم يا رحيم» تا نفس قطع شد، «يا رحمان يا رحمان» هفت مرتبه، «يا ارحم الرّاحمين» هفت مرتبه. سپس گفت:
«اللّهمّ انّي افتتح القول بحمدك و انطق بالثّناء عليك و امجدك و لا غايه لمدحك و اثنی عليك و من يبلغ غايه ثنائك و امد مجدك و انّی لخليقتك كنه معرفه مجدك و ایّ زمن لم تكن ممدوحاً بفضلك موصوفاً بمجدك عوّاداً علی المذنبين بحلمك تخلّف سكّان ارضك عن طاعتك و كنت عليهم عطوفاً بجودك جواداً بفضلك عوّاداً بكرمك يا لا اله الّا انت المنّان ذو الجلال و الإكرام».
سپس حضرت به من فرمود: «ای مفضل اگر حاجت مهمی داری اين نماز را به جا آور و با اين دعا (خدا را) بخوان و حاجتت را (از خدا) بخواه كه خدا ان شاء الله برآورده می كند و به او اطمينان است».
نماز جعفر طيار را مي توان به نيابت برای مردگان و شهدا خواند و هم چنين مي تواند بدون نيابت ثوابش را هديه كرد. هديه كردن ثواب نماز به روح اموات و شهدا، هم درجات آنها را زيادتر مي كند و هم اجر خود انسان را بيشتر می گرداند و هر چه هديه شونده مقامش بالاتر باشد، اجر هديه كننده بيشتر می شود.
رسول خدا (صلّی الله عليه و آله و سلّم) فرمود: كسی كه نماز جعفر بخواند، اگر گناهانش مانند ريگ بيابان و كف درياها باشد خداوند او را می آمرزد. یاحقّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس