اعمال مخصوص شب بیست سوم رمضان - اعمال ماه مبارک رمضان

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > اعمال ماه مبارک رمضان:

اعمال مخصوص شب بیست سوم رمضان

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــســـــَّلاَمُ عَـــــلـــــَى
مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
اعمال مخصوص شب بیست و سوم رمضان المبارک
    
دعا واعمال مخصوصه شب بیست و سوم رمضان
در هدیة الزائر ذکر شده {که شب بیست و سوم} از دو شب قدر سابق افضل است.
در روایات متعدد به اهمیّت شب ۲۳ ماه مبارک رمضان نسبت به شب های ۱۹ و ۲۱ ماه رمضان بیشتر تأکید شده است و مهمترین آنان همان روایت پیامبراعظم (صلى الله علیه و آله و سلّم) و مرد عشایر و چوپان است.
که در کتاب شریف « المراقبات » عارف بالله مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ذکر شده که شخصی به نام « جُهنی » که شغلش کوچ نشینی بود ، وقتی نزد آقا رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلّم) آمد، رسول خدا جویا شدند که چرا از مسجد دوری می کند و از وی خواستند که حتماً به مسجد بیاید.
جُهنی عرض کرد که من در طول سال کمتر شهر هستم و بیشتر بیابان و کوچ هستم و فقط می توانم یک شب در سال تنظیم کنم تا به مسجد بیایم، و از پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلّم) خواست که ایشان مهمترین شب در سال را معرفی کند تا وی خود را برای آن شب هماهنگ با مسجد کند .
پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: پس شب ۲۳ ماه مبارک رمضان به مسجد بیا که شب بزرگی است .
بنابر این شب بیست و سوّم از همه شب ها به شب قدر نزدیک تر و در بین اهل سلوک به شب جُهنی مشهور است .
از احادیث بسیار مستفاد مى‏ شود که شب قدر همین است و این شب جُهَنى است و در این شب جمیع امور بر وفق حکمت مقدر مى‏گردد و از براى این شب غیر از اعمالى که با دو شب سابق شریک است چند عمل دیگر است:
اول: خواندن سوره عنکبوت و روم که حضرت صادق (علیه السّلام) قسم یاد فرموده که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است
دوم: خواندن حم دخان
سوم: خواندن سوره قدر هزار مرتبه
چهارم: تکرار کند در این شب بلکه در تمام اوقات این دعا را اللهم کن لولیک را.
پنجم: بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ.
ششم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی.
هفتم: بخواند این دعا را که در اقبال است:
یَا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یَا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ وَ یَا بَاطِنا لَیْسَ یَخْفَى وَ یَا ظَاهِرا لَیْسَ یُرَى یَا مَوْصُوفا لا یَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ یَا غَائِبا [غَائِبُ‏] غَیْرَ مَفْقُودٍ وَ یَا شَاهِدا [شَاهِدُ] غَیْرَ مَشْهُودٍ یُطْلَبُ فَیُصَابُ وَ لا یَخْلُو [لَمْ یَخْلُ‏] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَیْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَیْنٍ لا یُدْرَکُ بِکَیْفٍ [بِکَیْفَ‏] وَ لا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ [بِأَیْنَ‏] وَ لا بِحَیْثٍ [بِحَیْثُ‏] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا وَ لا هَکَذَا غَیْرُهُ پس دعا مى‏کنى به آنچه بخواهى.
هشتم: آنکه غیر از غسل اول شب غسلى نیز در آخر شب کند.
بدان که از براى غسل و احیاء این شب و زیارت امام حسین (علیه السّلام) و صد رکعت نماز فضیلت بسیار و تاکید شده.
شیخ در تهذیب روایت کرده از ابو بصیر از حضرت صادق (علیه السّلام) که فرمود:
در شبى که امید مى ‏رود شب قدر باشد صد رکعت نماز کن بخوان در هر رکعت قل هو الله أحد را ده مرتبه؛
گفت: گفتم: فدایت شوم اگر قوّت نداشته باشم ایستاده بجا آورم فرمود نشسته بجا آور،
گفتم: اگر قوت نداشته باشم نشسته بجا آورم فرمود بجا آور به همان حالى که به قفا خفته ‏اى در فراش خود.
از دعائم الاسلام روایت است که: حضرت رسول (صلى الله علیه و آله و سلّم) در دهه آخر ماه رمضان رختخواب خود را جمع مى‏کرد و کمر خود را محکم مى‏ بست براى عبادت و در شب بیست و سوم اهل خود را بیدار مى‏ کرد و آنها را که خواب ربوده بود آب به صورتشان مى‏ پاشید.
حضرت فاطمه (صلوات الله علیها) نمى‏ گذاشت در این شب احدى از اهلش بخوابد و علاج مى‏ فرمود خواب آنها را به کمى طعام و مهیا مى‏ کرد آنها را براى احیاء آن شب از روز یعنى امر مى‏ فرمود که روز را خواب و استراحت کنند که شب خوابشان نبرد و احیا بدارند و مى‏ فرمود که محروم کسى است که از خیر امشب محروم بماند.
روایت شده که: حضرت صادق (علیه السّلام) سخت مریض شده بود چون شب بیست و سوم ماه رمضان شد موالى خود را امر فرمود که حرکتش دادند به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود تا به صبح.
علامه مجلسى (رحمة الله علیه) فرموده که هر مقدار قرآن که ممکن باشد در این شب بخواند و دعاهاى صحیفه کامله را بخواند خصوصا دعاى مکارم الاخلاق و دعاى توبه و روزهاى این شبها را نیز باید حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا بسر آورد زیرا که در احادیث معتبره وارد شده است که روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس