(۱) فضیلت زکات - زکات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > زکات:

(۱) فضیلت زکات

نوری همدانی: فضیلت زکات
يکي از فرايض مهّم اسلامي، بلکه از ضروريّات اسلام، زکات است. خداوند متعال در  قرآن کريم در ۳۰ مورد زکات را تذکّر داده است و در بسياري از اين موارد آن را  در رديف نماز ذکر کرده است  حضرت باقر علیه السلام فرمودند: «خداوند زکات را قرین نماز قرار داده و فرموده است (اَقيمُو اَلْصَلوة و اتُوا اَلْزَکاة) نماز را بجا آوريد و زکات را بپردازيد بنابر اين کسي که نماز مي خواند ولي از دادن زکوة امتناع مي ورزد مثل اين است که اصلاً نماز را نيز بجا نياورده است.».
حضرت رضا ( عليه السلام ) فرمودند : « خداوند سه چيز را توأمان با سه چيز ديگر مورد امر خود قرار داده است» :
۱- به نماز و زکوه با هم امر فرموده است بنابر اين کسي که نماز مي خواند ولي زکوه نمي دهد ، نماز او مورد قبول در گاه خداوند نخواهد شد
۲-  به سپاسگزاري خود با سپاسگزاري از پدر و مادر با هم امر نموده است و کسي که نسبت به پدر و مادر خود شکر گزار نباشد نسبت به خداوند نيز شاکر و سپاسگزار نخواهد بود
۳-  به رعايت تقوا و صله رحم ( داشتن ارتباط با خويشاوندان ) با هم امر کرده است: بنابر اين کسي که ارتباط را با خويشاوندان خود قطع کند، نسبت به خداوند تقوا را مراعات نکرده است.
حضرت صادق (عليه السّلام) فرمودند: «کسي که به اندازه يک قيراط (مقدار بسيار کمي است) از زکوه مال خود نپردازد، داراي يمان و اسلام کامل نيست.».
و بالاخره تعدادي از احاديث اهل بيت عصمت و طهارت (سلام الله عليهم اجمعين) دادن زکوة را موجب آثار و عواقب نيک و فضيلت هاي بسيار از قبيل بخشيده شدن گناهان، آساني حساب در روز قيامت ، نمّو و افزايش ثروت و مال و وسعت امکانات اقتصادي و خاموش شدن آتش غضب خداوند و افزايش عمر معّرفي مي کنند و گروه ديگري از عواقب زيانباري که بر ترک زکوة مترّتب مي گردد ، سخن مي گويند .
حضرت امام صادق (عليه السّلام) از پدران خود نقل مي کند که حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلّم ) فرمودند : « جريان اوضاع و امور امّت من تا هنگامي که به يکديگر  خيانت نمي کنند و امانت را مراعات مي نمايند و به يکديگر در کارهاي خير کمک مي کنند و زکوة اموال خود را مي پردازند بر اساس خير و برکت خواهد بود : ولي موقعي که از اين وظائف خطير اسلامي ، سر باز زند به قحطي و سختي زندگي و پديد آمدن مضيقه هاي اقتصادي ، گرفتار خواهد شد .»
حضرت باقر (عليه السّلام) فرمودند : «در کتاب حضرت علي (عليه السّلام) از حضرت رسول اکرم ( صلّي الله عليه و آله و سلّم ) نقل شده است که آن حضرت فرمودند : هنگامي که مردم از دادن زکوة امتناع بورزند ، زمين نيز برکات خود را از مردم منع مي کند و از زراعت ها و ميوه ها و معادن ، استفاده هاي مطلوب بدست نمي آ يد .»
حضرت صادق (عليه السّلام) از پدران بزرگوار خود نقل مي کند که حضرت پيغمبر ( صلّي الله عليه و آله و سلّم ) فرمودند : «هيچ بنده اي نيست که از دادن زکوة مال خود خودداري و مال او افزايش پيدا کند . ».
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس