حکم در آمد بورس (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - عقود شرعی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > عقود شرعی:

حکم در آمد بورس (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال باسلام.
1- آیا درآمدی که در سازمان بورس و ارواق بهادار بدست می آید (با توجه به این که پول را که در صندوقی قرار میدهی امکان دارد بورس شاخصش صعود و نزول کند و یک جور می تواند قمار محصوب می شودیا نه) حلال است یا نه؟
2- اینکه تاریخچه بورس به قماربازان حرفه ای است نظرتان چیست؟
3- لطفاً فرق بین قمار و سازوکار بورس را توضیح دهید؟
4- مواردی را که می تواند اشکالاتی در کار با بورس بوجود آید بیان شود (چون می خواهم وارد این کار شوم)؟ با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب درآمد و کسبی که از طریق بورس و خرید و فروش ارواق بهادار بدست می آید (با وجود امکان کم یا زیاد شدن  شاخص بورس) قمار محسوب نمی شود.
فرق قمار و بورس این است که در قمار؛ خوردن مال به باطل؛ یعنی: بدون مجوز یا عقود شرعی است، ولی در بورس اگر بر اساس عقود شرعی و اسلامی عمل شود خرید و فروش بی اشکال است.
از نظر اسلام؛ اگر هر نوع معاملات (مانند: بورس، خريد و فروش سهام و...) و نیز اینکه کسی کار خود را خرید و فروش سهام قرار دهد، در صوی که عقود و معالات صوری نباشد و مطابق با احكام شرع و قوانین باشد و فروشنده واقعاً مالک باشد یا از طرف مالک وکیل باشد و خریدار واقعاً مالک و صاحب جنس خریده شده شود، اشكال ندارد. یاحقّ.
مشاهده فتاوای آیةالله مکارم شیرازی (مدّ ظلّه)

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس