عده قطع شده طلاق - طلاق

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > طلاق:

عده قطع شده طلاق

سوال سلام و درود. سـؤالی دارم که چند جواب به من داده اند و خلاصه جواب یکسانی از دو نفر نگرفتم. دی ماه 91 آخرین نزدیکی را با همسرم داشتم و 4 ماه بعد یعنی اردیبهشت 92 از همسرم طلاق خلع گرفتم یک هفته بعد اولین حیض را دیدم و در آخرین روز حیض (تقریبا یک ساعت قبل از غسل حیض) با همسرم که در عدّه خودش بودم عقد موقّت کردم (خرداد 92) که تا 5 مهرماه جاری این مورد باز هم تکرار شد یعنی در طول خرداد تا 5 مهر ما 3 بار عقد موقت کردیم و در فواصلی که در عقد موقت ایشان نبودم پاک بودم و البته در این چند بار عقد موقت هم نزدیکی نداشتیم و همچنین در این چند ماه بنده به مهر خود بازنگشتم. آخرین روز آخرین عقد موقت که 5 مهرماه جاری بود عادت شدم و پاک شدم وقتی مسئله را با دفتر در میان گذاشتم جوابهای زیر را دریافت کردم:
1- شما اجازه عقد موقت با کسی که در عده خود شخص بودید نداشتید و این عقد موقت باطل بود.
2- چون در عقد موقت نزدیکی نداشتید عده طلاق خلع شما به پایان رسیده و شما آزاد هستید.
3- در زمان عده طلاق با عقد موقت در زمانی که در عقد موقت نباشید باید 3 بار حیض شوید تا عده طلاق خلع شما به پایان برسد.
4- در زمان عده طلاق خلع چون با رضایت تن به عقد موقت دادید با اینکه به مهر برنگشتید برای آزاد شدن باید مجددا طلاق بگیرید.
حال خواستگاری دارم که ایشان هم منتظر جواب بنده هستند. از آنجایی که برای تایید جواب اول مسأله را با کس دیگری مطرح می کردم و جواب متفاوتی می گرفتم باعث سردرگمی ام شده، خواهشمندم برای جلوگیری از گناهی که ممکنه ندانسته مرتکب شوم در اسرع وقت جوابم را بدهید.
مرجع تقلید: (نظر همه مراجع)

جواب ابتدا لازم است فرق طلاق رجعی و طلاق بائن را برای شما بازگو کنم:
در طلاق رجعی؛ مرد میتواند بدون خواندن صیغه عقد به زن خود رجوع کند.
در طلاق بائــــن؛ مرد حقّ ندارد به زن خود رجوع کند (منظور از رجوع این استكه مرد بدون عقد با زنش آشتي كند و او را مجدّداً به همسري بپذيرد).
طلاق بائن بر پنج قسم است:
1) طلاق زنی که نه سال قمری اش تمام نشده،
2) طلاق زن یائسه، (برای مشاهده معنای یائسه کلیک کنید.)
3) طلق زنی که بعد از عقد شوهر با او نزدیکی نکرده،
4) طلاق سوّم زني كه او را سه دفعه طلاق داده اند،
5) طلاق خلع و مبارات.

***** **** *****
بنابراین عقد در عده طلاق خلع باطل است مگر اینکه زن از بذل خود برگردد که شما نوشته اید به مهر خود {یعنی بذل} بر نگشته اید.
پس چون عقدهای موقت باطل بوده و عدّه شما هم تمام شده است آزاد هستید و ازدواجتان اکنون بلامانع هست. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس