ترک غسل و بلاتکلیفی (مرجع تقلید آیةالله فاضل) - احکام بانوان

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > احکام بانوان:

ترک غسل و بلاتکلیفی (مرجع تقلید آیةالله فاضل)

سوال با سلام. به تجویز پزشک قرص جلوگیری مصرف می کردم و دچار یکی از عوارض آن یعنی لکه بینی شدم و نزدیک یک هفته طول کشید. بعد از قطع قرص ها بلافاصله عادت ماهیانه شدم. غسل این دو چگونه است؟ آیا بعد از اتمام عادت ماهیانه ام برای هر یک از آنها (لکه بینی و عادت ماهیانه) باید غسل های جداگانه انجام دهم؟ یا برای هردو یک غسل کافی است؟ و نیت این غسل ها چیست؟ نمازهای آن یک هفته من که دچار لکه بینی شده ام را باید قضا نمایم و حکمش چیست؟ با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(قدّس سرّه)

جواب در زمان لکه بینی اگر خونی که میبینید خون زخم و جراحت و نیز خون حیض و عادت ماهیانه نباشد، خون؛ استحاضه است و اگر فقط لک باشد غسل ندارد، بلکه پس از عمل به نظافت و طهارت بدن با وضو نمازتان را بخوانید و اگر خون عادت ماهیانه و حیض باشد پس از پاکی از آن برای نماز باید غسل کنید، و اگر در زمان لکه بینی نمازتان را ترک کرده اید باید آن نمازها را قضا کنید. یاحقّ.


سوال ممنون از پاسـخ سریع شما. در زمان لکه بینی مطمئن بودم که خون حیض نیست ولی لکه بینی در حد ترشحات بود که ادامه نداشت. یعنی خیلی بیش از لکه بینی بود و هر چند ساعت یکبار اتفاق می افتاد. حکم آن چیست؟ استحاضه محسوب می شود و غسل دارد؟ و بعد از اتمام عادت ماهیانه برای آن هم باید غسل کنم؟ حکم نمازهای اینگونه چه می شود؟


جواب آن لکه های استحاضه اگر کم بوده اند غسل نداشته است و در پیام قبل بیان شد که اگر در زمان لکه بینی نمازتان را ترک کرده اید باید آن نمازها را قضا کنید. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس