مضاربه - عقود شرعی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > عقود شرعی:

مضاربه

سوال بسمه تعالی سلام علیکم ضمن عرض ادب و احترام، سوالی از محضر مبارکتان داشتم.
1- آیا در مضاربه میتوان اینگونه عمل کرد که عامل و مالک در سود سالیانه خالص سهمی مثلا 50-50 داشته باشند ولی عامل در ابتدا تضمین نماید علی الحساب سودی معادل 35 درصد اصل پول را پس از یکسال پرداخت می نماید و پرداخت این مبلغ را حتی اگر سودی نکند متعهد شود؟

فرضا اگر آورده مالک 100 میلیون تومان باشد و سود نهایی کار معادل 80 میلیون تومان شد و سهم مالک 40 میلیون تومان و بیشتر از 35 درصد اصل پولش شد همان مبلغ 40 میلیون تومان به او پرداخت شود ولی اگر سود نهایی کار 60 میلیون تومان شد و سهم مالک 30 میلیون تومان و کمتر از 35 درصد اصل پولش شد, 35 درصد اصل پولش یعنی 35 میلیون تومان پرداخت شود. آیا این عمل ربا محسوب نمی شود؟

بنده در این قرارداد عامل هستم و خواهش میکنم واضح بفرمایید چگونه عمل نمایم که خدای ناکرده معاملعه نامشروع نباشد.
با سپاس فراوان
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)

جواب مضاربه این که شخصی سرمایه ای را به شخصی یا مؤسسه ای می دهد و آن فرد یا مؤسسه با آن سرمایه، تجارت می کند و بر اساس قرار داد، از سودی که در یک زمان معین می برد، را به صاحب سرمایه می دهد.
اگر همه شرایط مضاربه رعایت شود این سود حلال است.
اگر قرار بگذارند که ماهیانه به صورت علی الحساب چیزی که به صاحب سرمایه بدهند و در آخر سال به طور دقیق کم و زیاد آن را محاسبه نمایند اشکال ندارد.
مضاربه نیاز به خواندن صیغه ولو به زبان فارسی دارد ولی اگر به صورت معاطات هم واقع شودیعنی صاحب سرمایه پول را برای تجارت در اختیار کسی که می خواهد با ان کار کند بگذارد و او هم قبول نماید با رعایت شرایط اشکال ندارد.
بالغ بودن و عقل و اختیار نیز از شروط ان می باشد.
توجّه: در قرارداد، مضاربه باید سودی که از سرمایه بدست می آید به صورت کسر مشاع(یک سوم، دو سوم، یک چهارم، دو پنجم و ....) بین طرفین عقد مضاربه (صاحب پول و تاجر) تقسیم شود و میزان و مقدار سود هم بستگی به توافق طرفین دارد.
مضاربه مربوط به تجارت است یعنی کسی که پول را می گیرد با آن پول هر عملی که عرفا تجارت محسوب شود انجام دهد و سهمی از سود سالیانه را چنان که گفته شد طبق قرار دادی به صاحب سرمایه بدهد بنابراین: اگر پول را در کشاورزی و باغداری و مانند آن بکار ببرد، مضاربه محسوب نمی شود بلکه عنوان مزارعه و مساقات و ... پیدا می کند.
منهاج الصالحین جلد 2 صفحه 176 الی 191
العروه الوثقی جلد 2، کتاب المضاربه، و المزارعه و المساقات. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس