استحاضه یا حیض؟ (مرجع تقلید آیةالله جوادی آملی) - احکام بانوان

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > احکام بانوان:

استحاضه یا حیض؟ (مرجع تقلید آیةالله جوادی آملی)

سوال با سلام. من بخاطر سـؤالم سایتهای زیادی رو دیدم و به جوابم نرسیدم! روز اول لکه کوچکی می بینم و می فهمم که پریود می شود ولی دیگر قطع می شود تا 24 ساعت بعد. در روز پنجم تا ششم قطع می شود ولی بعد از آن نمی دانم تا یک روز بعد لکه بینی دارم یا دو روز طول می کشد؟ اگر در روز هفتم غسل کنم شاید لکه ببینم شاید هم لکه نبینم! در ماه مبارک رمضان در شب هفتم شک داشتم بنابراین صبر کردم و سحر (که می شد اول روز هشتم) غسل کردم اما باز ظهر لکه کمرنگ مشاهده کردم! تکلیف من و روزه ام چیست؟ البته من نیت استحاضه کردم و روزه ام را نگه داشتم؟ البته با تیمم بدل غسل. برای روزه روز بعد میتوان تیمم بدل از غسل کنم؟ درکل نمیدانم اگر استحاضه باشه، اولش اسحاضست یا آخرش؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
جواب یکی از اشتباهات شما این است که سـوال خود را از جاهای متعدد می پرسید و با جوابهای متعدد روبرو می شوید و دچار شک و تردید می گردید. سعی کنید فقط با یک مرکز ارتباط داشته باشید. به طور کلی هر خونی که دیده می شود اگر شرایط حیض نداشته باشد و از زخم و نفاس نباشد خون استحاضه محسوب می شود .
شرایط خون حیض:
1- گرم باشد
2- تازه باشد
3- رنگ ان سرخ تیره یا مایل به سیاهی باشد
4- 3 روز اول پشت سر هم باشد.(البته لازم نیست حتما خون خارج شود یعنی اگر مقدار کمی پنبه داخل کنید و کمی صبر کنید و بیرون آورید حتی اگر سر سوزنی پنبه آلوده شود حیض است ) . اما اگر پس از سه روز تا قبل از ده روز خون قطع شود و مجددا بیاید همه با پاکی وسط حیض حساب می شود.
پس با توضیحی که دادم لکه ای را که روز اول می بینید اگر دارای شرایط گرم و تازه بودن رنگ باشد حیض حساب می شود و زمانی که خون قطع شد اگر بدانید خون نمی آید واجب است غسل کنید ولی اگر نمی دانید که قطع می شود یا نه می توانید مدتی صبر کنید تااطمینان از پاکی کامل کنید و سپس غسل کنید و البته نمازهای مدتی را که پاک بوده اید و پس از آن خون نیامده است را قضا کنید.
اگر با اطمینان غسل کردید ولی تا قبل از ده روز مجددا خونی مشاهده شد آن خون نیز ملحق به خون حیض است و پس از پاکی از آن باید غسل حیض انجام دهید.
امیدوارم مسائل برای شما مشخص شده باشد. یاحق
ّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس