نماز و روزه قضا - غسل

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > غسل:

نماز و روزه قضا

سوال سلام
من دچار سر در گمی شده ام و احتیاج به راهنمایی دارم...
مدتی است که سعی دارم زندگی ام را تغییر دهم و گناهانم را سبک کنم... مثلا به نمازم توجه بیشتری می کنم و با کمتر انجام دادن بعضی گناهانم سعی در ترک کامل آنها دارم... تصمیم گرفته ام نماز های قضایم را به جا آورم اما به مشکل خورده ام!
من بچه تر که بودم گاهی به مسائل جنسی فکر می کردم... آن موقع اصلا از احکام غسل جنابت و استمنا و... چیزی نمی دانستم... فکر می کنم آن زمان جنب بوده ام و نماز می خواندم... یادم نمی آید که به اوج لذت جنسی می رسیدم یا نه! یادم نمی آید از چه سنی شروع شد! یادم نمی آید که در ماه رمضان هم بوده یا نه! در حال حاضر اصلا اصلا یادم نیست که چه مدت این گونه بوده و اصلا نمی دانم چه مقدار نماز و روزه قضا بر گردنم هست! تکلیف من چیست؟ چگونه باید تعداد نماز ها و روزه هایی که آن موقع می خواندم و الان باید دوباره قضایشان را به جا بیاورم حساب کنم؟ آیا باید برای هر روزه ام 60 روز روزه ی قضا بگیرم؟ از کجا بدانم که چه تعداد از نماز هایم درست بوده؟ خودم فکر می کنم که در آن موقع جنب بوده ام و ندانسته تمام نماز ها و روزه هایم اشتباه شده است... حالا باید چه کنم؟
می خواهم از خیلی از گناهانم دست کشیده و کار های بسیار بدی که در گذشته انجام داده ام را تکرار نکنم از جمله خود ارضایی که مدتی به آن دچار شده بودم... آیا می توانم موفق شوم و واجباتم را دوباره به جا آورم؟
سوال دیگر من در رابطه با غسل جنابت است... من بعضی وقت ها همراه با غسل های دیگر مثلا غسل حیض نیت غسل جنابت هم می کردم و دیگر وضو نگرفته و نمازم را می خواندم... در صورتی که فردی جنب نباشد و نیت غسل جنابت کند، آیا نماز هایی که با آن غسل خوانده باطل است؟
ممنون میشم اگر جوابم را کامل و واضح بدهید و مرا از این سر در گمی و اعصاب خوردی خارج کنید...
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)

جواب 1- دخترم مطابق تمام محتوای نامه ای که نوشته اید هیچ دلیلی برای لزوم و وجوب اعاده عبادت هایی که انجام داده اید وجود ندارد و هیچ تکلیفی بر عهده شما نیست زیرا تمام موارد را مردد هستید و فکر می کنید که جنب بوده اید یا نماز با آن حالت خوانده اید و روزه گرفته اید ولی یقین به جنابت ندارید.
بنابراین :
هر رطوبتی که در خواب یا بر اثر بازی با همسر یا بازی همسر یا خواندن مطالب مهیّج شهوت یا تحریک شدن یا تصورات جنسی یا دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل یا نعوذبالله «استمنا» یا دیدن جنس مخالف ولو با لذت جنسی خارج شود نجس و منی نیست و غسل ندارد.
رطوبتی نجس و منی است که با شهوت (یعنی در اوج لذت جنسی) خارج شود (اوج لذّت جنسی یعنی زمانی که شخص ارضاء شود و به ارگاسم برسد).
اگر شک دارید که رطوبت با لذّت جنسی خارج شده و یا با شهوت و در اوج لذت خارج گردیده یا اصلاً رطوبتی نباشد، بازهم تکلیفی ندارید و منی محسوب نمی شود و غسل ندارد. و رطوبتی که منی محسوب نشود وضو را باطل نمی کند و موجب بطلان نماز و روزه نمیگردد
2- در صورتی که در بین غسل هایی که انجام داده اید واقعا غسل جنابت بوده نمازهایتان صحیح است ولی اگر غسل جنابت به گرن شما نبوده باید آن نمازها را اعاده کنید و در مقدار آن وظیفه شما حداقل است. یعنی اگر شک دارید مثلا 10 نماز به گردن دارید یا 20 نماز، وظیفه شما همان 10 نماز است. یاحق


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس