شک در مقدار و کیفیت مسح سر (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - وضو

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > وضو:

شک در مقدار و کیفیت مسح سر (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال سلام علیکم....ضمن قبولی طاعات و عبادت شما و با عرض پوزش جهت مزاحمت ایجاد شده....بعد از چندین سال نماز خواندن چندی پیش شک کردم که آیا وضویم صحیح میباشد یا خیر...جوانی 25 ساله هستم....با موهایی تقریبا پر و بلند....معمولا موهایم با واکس مو و تافت آغشته است....اما فرق به چپ و گاها فرق به راست نیز بر میدارم....از قسمتی که فرق باز شده است مسح سر میکشم...به اینصورت که با دو انگشت و به درازای طول یک انگشت خط فرقم را از بالا به پایین مسح میکشم...آیا حتما باید اینکار را با (پهنای) سه انگشت انجام دهم و اگر انگشتانم بصورت (عمود) مسح بکشند اشتباه است؟ آیا محل کشیدن مسح سر من اشتباه است و حتما باید از وسط سر (جلوی پیشانی) مسح کنم؟ چون محلی که من مسح میکنم از محل باز شدن فرقم یعنی محلی که انتهای طول پیشانی میباشد است...خواهشا راهنماییم کنید ...این چند وقت تمام وضویم با شک است...
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

جواب پسرم مسح شما اشکال ندارد البته نظرات آیةالله مکارم را هم جهت اطلاع برایتان ارسال کردم.
مسأله 269ـ بعد از شستن دستها بايد جلو سر را با رطوبت آب وضو كه در دست باقى مانده مسح كند و بنابر احتياط واجب، لازم است با دست راست باشد و بهتر اين است كه از بالا به پايين دست بكشد، ولى عكس آن يعنى از پايين به بالا نيز اشكال ندارد.
مسأله 270ـ جلو سر، كه بالاى پيشانى است جاى مسح است هرجاى اين قسمت را به هر اندازه مسح كند كافى است، ولى احتياط مستحبّ آن است كه از درازا به اندازه درازاى يك انگشت از پهنا به اندازه پهناى سه انگشت مسح نمايد.
مسأله 271ـ مسح سر را جايز است بر پوست سر يا بر موهايى كه بر آن روييده است بكشند، امّا كسى كه موى سر او به اندازه اى بلند است كه اگر مثلاً شانه كند به صورتش مى ريزد، يا به جاهاى ديگر سر مى رسد، بايد بيخ موها را مسح كند و بهتر است كه قبل از وضو ،فرق سر را باز كند تا پس از شستن دست چپ، بن موها يا پوست سر را به راحتّى مسح نمايد. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس