مسافر - نماز و روزه مسافر

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز و روزه مسافر:

مسافر

سوال با سلام و احترام
اینجانب متولد شهر استهبان و تا دوازده سالگی آنجا بوده ام و بعد تا 27 سالگی ساکن شیراز بوده ام و هم اکنون ساکن شهرستان جم در استان بوشهر هستم و محل کارم عسلویه هست که هفته ای چهار پنج روز از صبح تا عصر عسلویه هستیم بنده قصد ترک وطن هم استهبان هم شیراز را نکرده ام و الان هم حدود 3 سال است که ساکن جم هستم وضعیت نماز بنده در این چهار شهر چگونه است؟
البته شرایط بنده را اکثر افراد شاغل در اینجا را دارند و مبتلا به هستند
با تشکر

مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب اگر در استان بوشهر و در شهر جم قصد اقامت دارید نمازتان در آنجا و در محل کارتان تمام و روزه شما صحیح است. ولی نماز شما در استهبان و شیراز اگر اعراض نکرده اید و قصد زندگی در آنجا را نیز دارید تمام می باشد اما اگر از استهبان و شیراز اعراض کرده اید ولی بنا دارید در آنجا نیز فقط رفت و آمد کنید نمازتان در آنجا شکسته و روزه شما صحیح نیست مگر با قصد ده روز.
با تشکر از پاسخ شما
آخر شنیده ام که اگر اعراض نکرده باشید تا 5 سال اگر برنگردید به وطن نماز و روزه شما کامل میباشد و بعد از پنج سال شکسته می باشد و اینکه آیا می شود که بنده سه وطن داشته باشم ؟
البته فقط حضرت آیت الله العظمی مکارم اینگونه می فرمایند
مسئله صحیح این است که در صورتیکه احتمال بدهید به آن محل برمیگردید نما زو روزه شما صحیح است ولی اگر بعد از 5 سال برنگشتید شکسته میشود.
و اگر هر سال جمعا سه ماه در آن محل زندگی داشته باشید آنجا به وطن بودن خود باقی است و داشتن سه وطن هم اشکالی ندارد. یاحق
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس