خمس - خمس

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > خمس:

خمس

سوال با سلام و ارزوی قبولی طاعات و عبادات شما
من در خصوص خمس چند سوال از خدمت شما داشتم و از راهنمایی شما بسیار سپاسگذارم
1-اگر سال مالی ما نیمه خردادباشد ولی هرسال در ان تاخیر بیفتد اشکال دارد؟
2-میتوان سال مالی را تغییر داد؟
3-ایا اگر دوماشین برای استفاده داشته باشیم به ماشین دوم خمس تعلق میگیرد؟
4-اگرزن یک خانه و مرد هم یک خانه بخرد به یکی از انها خمس تعلق میگیرد یا نه می شود هرکدم جدا خانه داشته باشند و یکی از انها را به اجاره بگذارند ؟
5-اگر خانه ای داشته باشیم و پولی هم داشته باشیم و با آن می شود که مرد برای زن خانه ای بخرد و به او هدیه بدهد؟
6-آیا از پولی که اضاف آمده می توان کم کم مهریه زن را داد؟
7- اگر مردی 700میلیون بابت مهریه باید به زن خود بدهد و پولی در اخر سال اضاف اورده باز هم باید خمس بدهد یا باید به زن خود مهریه اش را کم کم بدهد مثلا سالی 50 میلیون؟
8-پولی که برای خرید مطب کار پس انداز شود به ان خمس تعلق می گیرد؟وسایل کار مطب چطور به ان خمس تعلق میگیرد؟
خیلی ممنون میشوم اگر سوالات بالا را برای من ایمیل بفرمایید
 
جواب 1- اگر تاخیر شود با مرجع یا وکیل مرجع مصالحه کنید.
2- با هماهنگی با مرجع یا وکیل مرجع میتوانید سال خمسی خود را تغییر دهید.
3- اگر ماشینی مازاد بر نیاز باشد متعلق خمس است.
4- اگر زن که واجب التفقة مرد هست و مرد باید مسکن او را فراهم کند خانه اش مازاد بر معونه او باشد متعلق خمس است. مرد نیز اگر تاکنون خمس نداده لالزم هست مرجع تقلید خود ار معین کند تا ببینیم به آن خانه خمس تعلق میگیرد یا خیر.
5 و 6 - مرد میتواند از مازاد بر درآمد خود برای همسرش خانه ای تهیه کند و به او به عنوان مهریه هدیه کند. به شرط آنکه این هدیه قبل از سال خمسی باشد. و اگر بخواهد به غیر هدیه خانه را به زن منتقل کند لازم است خمس آن خانه را نیز پرداخت نماید زیرا مقدار هدیه بیش از شان اوست.
7- در صورتیکه سال خمسی داشته باشد میتواند قبل از سال خمسی پول را به عنوان مهریه به همسر خود بدهد ولی اگر پول در سال خمسی قرار بگیرد باید قبل از صرف پول خمس آن را پرداخت نماید.
8- مطب و لوازم داخل مطب همگی سرمایه محسوب میشوند و متعلق خمس هستند. یاحق
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس