اختلاف سنی ازدواج - ازدواج و مسائل مربوط به آن

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ازدواج و مسائل مربوط به آن:

اختلاف سنی ازدواج

سوال با سلام من دختری متولد 1357 و با پسری متولد 67 در دانشگاه مجازی بصورت اینترنتی اشنا شده و قصد ازدواج داریم ایا تفاوت سنی و بزرگتر بودن بنده از نظر ازدواج صحیح است و یانه لطفا مرا راهنمایی کنید من واقعا موندم چیکار کنم و گیج شده ام؛ لطفا به من کمک کنید، من هرگز ایشان را ندیده ام و به خواستگارم بسیار علاقمند شده ام ولی ایشان 10 سال از من کوچکترند و استرس دارم و نمیدانم چه تصمیمی بگیرم و از یک طرف بسیار به ایشان علاقمند شده ام

جواب مطابق معارف اسلام و اصول روانشناسی دینی لازم است سن پسر از دختربیشتر باشد یا لااقل مساوی باشند، و اختلاف سنی دختر و پسر نباید آنقدر زیاد باشد که در علاقه ها، سرگرمی ها، طرز نگرش و بینش و انرژیهای روانی با هم متفاوت و یا احتمالا درگیر شوند، مثلا ازدواج دختر ۱۶ ساله با پسر ۳۰ ساله!! زیرا دختر 16 ساله در آغاز راه هیجانات ، علاقمند به شطینت های نوجوانی، کوهنوری و جست و خیز و مهمانی و …. هست، ولی پسر 30ساله بیشتر کار و تفکر و مطالعه، و گوشه ساکت خانه جهت استراحت ترجیح میدهد و می پسندد.
بنابراین لازم است حتماً از سن پسر از سن دختر بیشتر باشد، درحالیکه متأسفانه در سال‌های اخیر اختلاف سنی میان زن و شوهر تغییر کرده و ازدواج‌های نادرستی انجام میشود که زن بزرگ تر از مرد است و این اختلاف سنی به یک تا 3 سال و در مواردی به بیش از این و حتی تا 10 سال هم می‌رسد.
از نظر روانی مردها تمایل دارند همسرشان از آنها كوچكتر باشد زیرا مرد به دنبال طراوت و نشاط ظاهری زن است! لذا کارشناسان فهیم و روانشناسان دینی معتقدند که ازدواج با دختر بزرگتر پسندیده نیست، در احادیث نیز آمده كه مرد باید در چند شاخصه بالاتر از زن باشد كه از جمله آنها سنّ است.
یکی از مشكلات این گونه ازدواج‌ها قبول نکردن اقتدار و مدیریت مرد است! زیرا معمولا زنان در این ازدواج‌ها، خواسته و یا ناخواسته به دلایل سن بالاتر و یا داشتن تحصیلات بالاتر نقش مادرانه، توصیه گرانه و نصیحت گرانه پیدا می كنند و این از نظر روانشناختی مخلّ یك زندگی خوب و خوشبخت خواهد بود، و غالباً ازدواج زن با مرد سن پایین تر به معنای بدبخت کردن اوست البته بزرگتر بودن دختر از پسر در ازدواج بین یك تا دو سال مشكل کمتری دارد، مثلاً ازدواج دختر 22 ساله با پسر 20 ساله خیلی با هم متفاوت نیستند ولی اگر یك دختر 30 ساله با یك پسر 25 ساله ازدواج كند، بیشتر دچار مشكل می‌شوند! لذا توصیه و تأکید بنده به شما صرف نظر کردن از چنین ازدواجی است. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس