شرایط امر به معروف و نهی از منکر - امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > امر به معروف و نهی از منکر:

شرایط امر به معروف و نهی از منکر

سوال با سلام.چند وقته برام یه سوالایی پیش اومده می خواستم برام شرح بدینو توضیح بدین تا قانع بشم.
همانطور که می دونیم امام حسین و یارانش و همه خانواده اش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر به کربلا رفتن و اون همه ناگواری و بلا براشون پیش اومد.ما تو مبحث امر به معروف و نهی از منکر و شرایط اون خوندیم و میدونیم که کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کنه نباید بهش ضرر جانی مالی و حیثیتی برسه.حالا چه دلیلی داشته که امام حسین این همه رو به جون خریدن؟؟؟؟لطفا کامل توضیح بدین.ممنون
 
جواب: عزیزم! از مهر و حبت و دعای شما ممنونم ولی صریح و راحت و کوتاه و روش به شما عرض کنم که معروف دو نوع است و منکر نیز دونوع.
بعضی از معروف ها هستند که ناچاراً قابل اغماضند ولی بعضی از معروف ها قابل اغماض نیستند.
بعضی از منکرها هستند که ناچاراً قابل اغماضند و بعضی منکرها هستند که قابل اغماض نیستند.
مثلا اگر کسی به شما بداخلاقی کند ممکن است شما بداخلاقی او را با بزرگواری مقابله کنید و در مقابل بداخلاقی اش بداخلاقی نکنید. یعنی اگر به شما بداخلاقی کرد و منکری را علیه شما انجام داد شما او را نهی شرعی نمی کنید زیرا شاید اثر نداشته باشد یا به دلیل گذشت اغماض کنید.
اما اگر خدای ناکرده کسی به ناموس شما نگاه بدی داشته باشد شما تا پای جان می ایستید و حتی جان دادن در این راه را با کمال افتخار می پذیریدو
پس می بینید که دو نوع برخورد در مقابل دو نوع منکر وجود دارد.
از اولی ناچارا اغماض می شود ولی از دومی به هیچ وجه اغماض نمی شود.
عزیزم برخی از معارف اسلام از اصول اساسی غیر قابل گذشت اسلام است مثلا اگر حاکم اسلام عنصری اهل منکر باشد مانند یزید که با حکومتش ارزش ها را نادیده می گیرد و فضیلت ها را نابود می کند غیرت دینی اجازه نمی دهد چنین حاکمی بر فضای کشور دینی تحمل شود و لذا امام علیه السلام در جایی که اصل ارزش ها و اصل دین و اصل اعتقاد در حال زوال و نابودی بود برای ادامه حیات آن اصول جان فدا کرد و جهاد مقدس عاشورا را به وجود آورد و همه هستی و دار و ندار خود را در این مسیر با کمال افتخار فدا کرد. اما اگر امام اصل را در خطر نمی دید بلکه شاخ و برگ های ناچیز و فروع اخلاقی دینی را در معرض خطر می دید برای آن ها جان که بالاترین ارزش را داشت حتما فدا نمی کرد شاید به همان امر و نهی زبانی اکتفا می نمود. یاحق
با سلام.خیلی ممنون از لطفتون.خدا هیچ وقت شما رو شرمنده احدی نکنه.لطف کردین. من به دوستم قول داده بودم.جوابتونم خیلی جالب بود.اصلا تا این حد به این موضوع نگاه نکرده بودم.بازم ممنون.ایشالا همیشه سلامت باشین
از دعا و محبت شما سپاسگزارم. یاحقّ.
با سلام و خسته نباشید.دوباره من سوالی برام پیش اومده.من به تازگی ازدواج کردم.حال به برادرهای همسرم و خواهراش داداش و آبجی خطاب می کنم.کسی بهم گفت که اینگونه صدا کردن آنها اشکال شرعی دارد.می خواستم با مدرک مستدل درستی و یا اشتباه بودن این موضوع رو بدونم.بازم ممنون از لطفتون
دخترم ازدواجتان مبارک و براتون آرزوی خوشبختی و سعادت و خیر و برکت دارم.
*****
البته صدا کردن برادرهای همسرتون و خواهراش به داداش و آبجی اشکال شرعی ندارد ولی البته بهتر است آنها را به نام آقای فلان یا خانم فلان صدا بزنید.
کسی که به شما گفته اشکال دارد برای مطلبش مدرکی ندارد. یاحقّ.
از لطفتون ممنون و متشکرم..ممنونم از پاسختون
موفق باشید و در این ماه عزیز شعبان المعظّم التماس دعا. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس